19 apr. 2015

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 19 april


Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Kåren i Moss
Söndag igen och på väg in i en hektisk period. Under veckan har vi undervisat på Officersskolan. Rut undervisade om Petrusbreven och jag undervisade om Pastoralbreven. Det är alltid en höjdpunkt att ha undervisning för kadetterna, speciellt andraårskadetterna som nu rustas för att ta emot sina första förordnanden till sommaren.

Pastoralbreven, Timoteusbrevet och brevet till Titus, understryker det jag skrivit tidigare i veckan om hur församlingarna leddes under den första tiden (Läs HÄR). Församlingarna stod oftast under ett ledarskap utanför den lokala församlingarna. I Pastoralbreven har Paulus efterlämnat Timoteus som ledare för församlingen i Efesos och ger instruktioner om hur saker och ting ska skötas i den lokala församlingen, och i Titusbrevet har han efterlämnat Titus som ledare för församlingarna på Kreta. Också Titus får instruktioner om hur församlingarna ska ledas och uppmaning att tillsätta äldste i varje församling.

I första Timoteusbrevet räknar Paulus med att snart komma tillbaka till Efesos och ger instruktionerna till Timoteus om Paulus skulle bli fördröjd. Det blev förmodligen aldrig så att Paulus kom tillbaka till Efesos. I det andra Timoteusbrevet sitter Paulus återigen fängslad i Rom och vet att han snart kommer att bli dödad som martyr. Paulus uttrycker en viss oro över detta och ber Timoteus komma till honom i Rom.

På tal om döden var ett av barnbarnen inne hos oss häromdagen och lekte med min uniformsmössa. Barnbarnet tyckte antagligen att mössan var väldigt fin, för hon frågade: "Farfar, vad ska du göra med den här mössan då du börjar dö?" Jag svarade sanningsenligt att det hade jag faktiskt inte tänkt på. Men jag uppfattade nog frågan som att jag skulle komma ihåg vem som ville ha mössan den dagen jag börjar känna mig krasslig. Kanske barnbarnet funderar på att bli officer i Frälsningsarmén om cirka femton år och att hon redan nu börjar  tänka på finansieringen av uniformstillbehören.

På tal om andraårskadetterna börjar tiden närma sig då de ska sändas ut. Då kommer det att bli stora festligheter kvällen före invigningsmötet som jag också skrivit om tidigare i veckan (Läs HÄR). Den samlingen har fått temat "Last night with the cadets". Det blir en annorlunda och spännande tillställning.

Annars har det den gångna veckan handlat mycket om homosexualitet både i kristna media och i rikspressen. Det blir lite tröttsamt med allt debatterande i denna fråga. Det är extra generande att höra representanter för kyrkan som inte vill tala om vad de egentligen tror, med förhoppningen att de inte ska uppfattas ligga alltför långt ifrån det som är politiskt korrekt. Då är det bättre att göra som Tommy Dahlman gjorde. Han publicerade pingströrelsen policydokument i frågan (Här är det om du vill friska upp minet). Jag tror inte att vi vinner något på att vara otydliga i etiska frågor, eller att hålla oss till hemliga dokument som ingen utanför får se.

Men nu är det som sagt söndagsmorgon och dags att gå backen upp till kåren och förmiddagsgudstjänsten. Det var länge sedan vi var hemma en söndag. Jag tror det var Palmsöndagen sist.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: