20 dec. 2013

Blodsukkernivået

Från Jostein Nielsens Blogg:

I yngre år kunne jeg hoppe over flere måltider uten at det gjorde noe verken på trivsel eller humør. Derfor kunne jeg stå på med oppgaver som skulle gjennomføres og det var kun klokka som informerte meg om at det var lenge siden jeg hadde spist. Det har endret seg med årene. 

Dessverre er jeg fremdeles ikke den første som merker det. Hun som kjenner meg best, skjønner at blodsukkeret er lavt når jeg blir irritabel og frustrert. Da får jeg beskjed om å spise slik at livslysten og livsgleden kommer tilbake.

Også dagens vers har jeg lest flere varianter av allerede, men i her presiserer Jesus:

«Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.»
Joh 6:53-54
Jeg tror det merkes om det er lenge siden jeg har hatt fortrolig samfunn med Jesus – det vil si spist hans kropp og drukket hans blod og latt ham bli ett med meg og jeg med ham. Dersom det ”åndelige blodsukkeret” blir lavt, blir jeg fort irritabel og frustrert. For det er hans liv i meg det siktes til. Her tar Bibelselskapets to siste oversettelser en tolkningsfrihet ved å bruke bestemt form ved å skrive om ”livet i dere”. Jeg tror dette samstemmer med grunntekstens intensjon – det handler om livets fylde - det nye livet – ikke mitt menneskelige liv*.

Når det livet lever i meg får det konsekvenser for livet mitt. Konsekvenser som gjør livet til et sakrament.

Dagens ’manna’:

Mitt liv er Jesu brutte brød
Jostein Nielsens blogg

Inga kommentarer: