10 nov. 2018

”Hade Israel funnits hade inte så många mördats”

- Ruben Agnarsson i Inblick -
De sista överlevande från Förintelsen är omkring nittio år gamla och kan som förstahandsvittnen fortfarande berätta om vad som skedde i Hitlers dödsläger.
Att det är i sista minuten förtydligas av att några av dem som finns med på bilderna redan har dött. En av dem är Judith Popinski från Malmö. Hon föddes i polska Lódz 1923 och var den enda i en familj på tio som överlevde Förintelsen innan hon kom till Sverige med Folke Bernadottes vita bussar.

Judith Popinski dog för knappt två veckor sedan, 95 år gammal.

Micael Bindefeldt berättar varför han tagit initiativ till projektet:
– Det är en känsla som vuxit sig allt starkare med åren. Min pappas bortgång för några år sedan satte igång många tankar. Jag började leta minnen efter hans föräldrar och deras syskon som omkom i Förintelsen. Jag talade också med överlevande här i Sverige. Berättandet påverkade mig så starkt att jag ville engagera mig långsiktigt, förklarar Michael Bindefeldt.

– Jag insåg att vi snart inte har så många kvar som kan vittna om den katastrof som drabbade Europa under andra världskriget. 70 år senare finns en tydlig risk för att minnet i de centrala berättelserna börjar dunsta bort.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: