20 nov. 2018

– Jag lämnade Gud men Gud lämnade inte mig

- Göran Jacobsson i Inblick -
Att leva som kristen i Indien är förenat med ständig förföljelse, främst från militanta hindunationalister. Men pastor Samuel Raju upplever ständigt Guds ledning i sitt arbete. Pastor Raju har vigt sitt liv åt att tjäna den Gud som Bibeln talar om och kan vittna om Guds eviga kärlek.


Samuel Raju är bosatt i staden Eluru i den indiska delstaten Andhra Pradesh. Härifrån leder han ett evangeliskt kristet arbete med bland annat församlingsplantering på programmet. Men att Samuel Raju skulle bli pastor var absolut inget han ens kalkylerade med som ung grabb i Indien.


– Jag föddes i en kristen familj. Mina föräldrar var varmt troende kristna och jag blev fostrad i kristna traditioner. Men när jag var 17 år gammal lämnade jag den kristna tron och levde sedan i flera år som avfälling, berättar Samuel Raju för Inblick.
– Bakgrunden till detta var att jag hade mött nya vänner som jag umgicks med väldigt mycket, personer som drog mig allt längre bort från Jesus. Jag föll i synd och levde i mörker. Men innan allt detta hände levde jag verkligen för Gud.
Men även om den indiske tonåringen hade lämnat Gud så hade Gud inte förlorat vare sig hoppet eller tålamodet med honom. Det var något som skulle komma att visa sig ganska snart.
– Jag lämnade Gud men Gud lämnade inte mig, säger Samuel Raju.

Mötte Gud på nytt
När den unge indiern var 21 år hade han levt borta från Vår Herre i drygt fyra år. Då mötte han Gud på nytt. En serie av olika händelser i hans liv samverkade till att han på ett mycket starkt sätt upplevde Guds tilltal om att vända åter till Herren.
– Några år tidigare, när jag var 19 år gammal, hade jag fått jobb hos delstatsregeringens departement för hälso- och sjukvård i Andhra Pradesh. Jag blev ganska snabbt befordrad och fick ett ännu bättre jobb än att bara sitta på ett kontor och vända papper hela dagarna.
– När jag sedan blev frälst så upplevde jag hur Gud välsignade mitt jobb. Jag började så smått att förstå hur mycket Gud älskade mig och att mina framgångar på jobbet hade att göra med att jag faktiskt hade bestämt mig för att låta Jesus vara herre i mitt liv.
Samuel älskade verkligen sitt jobb och hade inga som helst tankar på att lämna det. Men redan som barn hade han upplevt en stark längtan efter att få tjäna Jesus.

En flammande eld
– Jag kan fortfarande inte förstå varifrån den där längtan efter att tjäna Jesus kom. Det var absolut inte så att någon vuxen person hade pekat på mig och profeterat över mig och sagt att jag skulle bli en Herrens tjänare. Jag bara kände det inom mig, som en längtan som sakta växte sig starkare och starkare ju äldre jag blev.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: