Bibelläsning: Uppenbarelseboken 10
"Jag tog den lilla bokrullen ur
ängelns hand och åt upp den, och i min mun var den söt som honung. Men när jag
hade ätit upp den, kände jag en svidande smärta i min mage. Och man sade till
mig: "Du måste profetera på nytt om många folk och folkslag och språk och
kungar." (Upp 10:10-11)
Johannes hade fått ett budskap och en
uppmaning att profetera. Men budskapet gjorde att han fick ont i magen.
Många kristna känner säkert igen sig. Du
upplever att Gud vill att du ska säga något, men helst skulle du vilja vara
tyst.
-det kan vara i gudstjänst där du upplever
att du ska vittna eller bära fram ett budskap
-det kan vara i ett helt annat sammanhang
där du upplever att du måste säga något som du vet de andra inte kommer att
hålla med om
-det kan vara ett telefonsamtal du
upplever du måste ringa
Då Gud ber oss säga något har vi lätt att
söka efter ursäkter varför det inte passar att säga det. Vi kan bli oroliga och
vår kropp kan reagera på olika sätt. Kanske på samma sätt som Johannes med ont
i magen.
Men om vi tror oss veta att det är Gud som
ber oss bära fram budskapet kan det vara viktigt att tala ut det även om det
kan få negativa konsekvenser för oss.
==> Mannakorn att tugga på under
dagen: Hjälp mig att bli så stilla att jag kan höra Din röst. Hjälp
mig sedan att göra det jag hör.
ÖVERSIKT
- KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE
Översikt:
Här gör Uppenbarelseboken en liten paus
från ve-rop, änglar och basuner. Den sjunde basunen kommer Johannes tillbaka
till i det 11 kapitlet. I detta kapitel får Johannes i en syn se en ängel med
en bokrulle. Johannes får besked att han inte får skriva ned vad som står i
bokrullen, innehållet ska förseglas (vers 1-7).
Sedan får Johannes order om att äta upp
bokrullen och budskapet i bokrullen ger honom invärtes smärta. Därefter får
Johannes uppmaningen att profetera på nytt (vers 10-11).
Kommentar:
Eftersom kapitel 10 gör en paus i kedjan
av händelser, gör jag det också. Här lyfter vi blicken från detaljerna och ser
i ett vidare perspektiv hur scenen ser ut i förhållande till Uppenbarelseboken.
Följande inlägg är hämtat från min serie
bibelstudier från Tessalonikerbreven, som också den har den sista tiden som
huvudtema. Det blir delvis en repetition på mina tidigare kommentarer till
Uppenbarelseboken:
Kommentar från Första Tessalonikerbrevet
Jesus kommer (1 Tess 4:13-18)
Här får vi en ytterligare inblick i det
som ska ske i förbindelse med Jesu andra tillkommelse.
”…då skall de som är döda i Kristus
uppstå först, och därefter skall vi som är kvar i livet föras bort bland molnen
tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och sedan skall vi alltid
vara hos honom.” (1 Tess 4:16-17)
I förra kapitlet läste vi att
Jesus kommer tillbaka till jorden ”med alla sina heliga”, med dem som
blivit kristna. I detta kapitel kommer Jesus för att hämta dem som blivit
kristna, både de som hunnit dö och de som fortfarande lever.
Jesu andra tillkommelse
beskrivs på två helt olika sätt som absolut inte kan ske samtidigt. I det ena
fallet är det något som försvinner från jorden och rycks upp i skyarna och i
det andra fallet är det något som kommer till jorden. Låt oss se hur de olika
scenarierna beskrivs:
Något försvinner
Ett uttryck som återkommer på flera
ställen i Nya Testamentet är att han ska komma ”som en tjuv om natten”.
En tjuv om natten kommer oväntat och osynligt, tar något med sig, och
försvinner lika osynligt som han kom.
Det enda som man kan märka på
jorden är att något plötsligt försvinner. Jesus säger:
”Jag säger er: den natten ligger två
män på samma bädd; den ene skall tas med och den andre skall lämnas kvar. Två
kvinnor mal tillsammans; den ena skall tas med och den andra skall lämnas kvar.”
Luk 17:34-35)
Det är det som beskrivs i
detta kapitel. Man brukar kalla det för ”Uppryckelsen”.
Något kommer
Som vi läste i förra kapitlet kommer Jesus
tillbaka till jorden ”med alla sina heliga”. Jesus beskriver det så här:
”Då skall Människosonens tecken synas
på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se
Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. Och han skall
sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans
utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra.”
(Matt 24:30-31)
Detta liknar inte alls bilden av en tjuv
om natten. En tjuv om natten kommer knappast så att alla kan se honom och
spelar basun.
En trolig (och vanlig) tolkning
1. Jesu återkomst inleds med uppryckelsen.
Jesus kommer och hämtar de troende som lever och som har levt.
2. Sedan inträffar den stora vedermödan
som Jesus talar om i Matteus 24. I Tessalonikerbreven talas det om Vreden
och i Uppenbarelseboken om Vredesskålar. Det blir en svår tid och Jesus säger:
”Ty det skall bli ett lidande vars like
inte har funnits från världens början till denna dag och inte heller kommer att
finnas.” (Matt 24:21)
Många menar att den stora Vedermödan
kommer att vara en sjuårsperiod på grund av en profetia i Daniels bok som Jesus
hänvisar till i sitt stora tal om den sista tiden i Matt 24.
3. Jesus kommer tillbaka med alla sina
heliga för att ta tillbaka makten på jorden.
Det finns naturligtvis många olika sätt
att tolka bibelställena om Jesu andra tillkommelse, men här kommer några
argument för ovanstående ordning.
a/ Jesus ”räddar oss från den kommande
vreden” (1 Thess 1:10)
b/ Jesus säger att det i den sista tiden
kommer att vara som på Noas dagar och som på Lots dagar (Luk 17:26-30). Hur var
det då? Jo, Gud tog först bort sitt folk innan domen föll.
c/ Uppbyggnaden av Uppenbarelseboken. De
första tre kapitlen handlar om församlingarna på jorden. Fjärde kapitlet inleds
med att himlen öppnas och en röst som säger ”Kom hit upp”. Sedan skildras
alla vedermödor som kommer att drabba jorden, sett från himlen. I kapitel 19:11
öppnas himlen igen och Jesus kommer tillbaka tillsammans med ”de himmelska
härarna” för att ta makten och upprätta sitt fredsrike på jorden. (Slut
citat från kommentaren från Tessalonikerbreven)
Till eftertanke:
- Ja, här finns det säkert mycket att
tänka över. En viktig sak är att talet om Jesu tillkommelse inte är
skrämselpropaganda. Det är tröstens ord. I Tessalonikerbrevet avslutas
undervisningen om uppryckelsen med orden ”Ge nu varandra tröst med dessa ord”
(1 Tess 4:18).
Men samtidigt är det ett varningens ord.
Jesus älskar människorna så mycket att han gav sin ende son för att ingen
skulle gå förlorad utan alla få evigt liv.
Hur tänker du om Bibelns budskap om Jesu
andra tillkommelse? För din egen del? För din iver att berätta för andra om
Jesus?
- I vers 7 i Upp 10 omtalas den sista
tidens händelser som ett "glädjebudskap". Vad tror du menas med det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar