25 dec. 2018

Det orimliga "julevangeliet"

- Ledare i Hemmets Vän -

Ett nytt julfirande står för dörren. Men frågan är berättigad också i år. Finns det bland oss en riktig medvetenhet om varför vi firar jul? Får julens djupaste budskap vara i fokus för oss?


Vad gör vi med fredskonungen idag? Något mer och annat än att pryda våra hem med stämningsfulla julattribut.

Vågar vi gå djupare än så och låta honom rannsaka våra hjärtan? Vem är jag? Vilka är mina planer? Vem styr mitt liv och bestämmer svaren den dagen då vi står inför evighetens port. Dagen då böcker ska öppnas, gärningar eller frånvaron av gärningar ska granskas.

Får han plats i våra liv och planer idag? Får han plats i vårt julfirande så att vi frågar oss: Är jag på rätt väg? Har jag rätt förstått mitt uppdrag som medmänniska för de bortglömda, de fängslade, de flyende, de materiellt välbeställda som behöver få en hjärttransplantation från ett stenhjärta till ett hjärta av medmänsklighet och värme?

Det handlar julen om. Ifall vi vågar bejaka miraklet som vänder upp och ner på alla våra perspektiv.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: