Bibelläsning: Uppenbarelseboken 7
"Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de
och varifrån har de kommit?" Jag svarade: "Min herre, du vet
det." Då sade han till mig: "Dessa är de som kommer ur den stora
nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. (Upp 7:13-14 FB)
Här talas det om en oräknelig skara i
himlen. Av alla folkslag, länder och språk (v.9). På frågan vilka det är blir
svaret att det är dem som tvättat sin kläder i lammets blod. Att tvätta sina
kläder i lammets blod handlar om att ta emot förlåtelse, "Jesu, hans
sons blod renar oss från all synd" (1 Joh 1:7).
Vår tid präglas av relativism där alla
"sanningar" kan vara lika sanna och där det inte finns något som är
rätt eller fel, därför att alla handlingar kan vara lika rätta.
Om alla handlingar är lika rätta finns det
ingenting som är synd. Finns det ingen synd finns inte längre något behov för
förlåtelse. Och har vi inte behov av förlåtelse, diskvalificerar vi oss själva
från att vara med i den grupp människor som tvättat sina kläder i lammets blod.
Men alla dem som tar Guds ord på allvar
och ser och bekänner sin egen synd får ta emot förlåtelse från Gud.
==> Mannakorn att tugga på under dagen: Då nu
allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte
leva, medan ni väntar på Guds dag (2 Pet 3:11)
ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE
Översikt
144.000 människor på jorden som märks med
ett sigill som Guds tjänare - Vers 1-8
En oräknelig skara i himlen som prisar Gud
- Vers 9-17
Kommentar:
Här kommer vi till en paus i öppnandet av
de sju sigillen. Sex av dem är öppna och en order går ut från himlen att hålla
tillbaka ödeläggelsen till dess Guds tjänare har blivit märkta med ett sigill
på pannan. Dessa 144.00 betecknas som judar, 12.0000 ur varje stam.
Samtidigt som Guds tjänare märks ut på
jorden får vi en inblick i himlen. Gruppen i himlen är mycket större än den som
är på jorden. Den är så stor så den betecknas som oräknelig (vers 9). De står
inför Lammet iklädda vita kläder och tillbeder Gud. Gruppen i himlen måste vara
alla de kristna som blev uppryckta före vedermödan (1 Tess 4:17). De har kommit
ur "det stora lidandet" (vers 14).
Kvalifikationen att få vara med där är att
"de har tvättat sina kläder rena och gjort dem vita i Lammets blod."
(vers14).
I kommentaren till Kapitel fyra skrev jag:
´Kapitel fyra börjar med en öppen dörr in
i himlen och en röst som säger "Kom hit upp, så skall jag visa dig vad
som skall ske härefter". Här byter Uppenbarelseboken utkikspunkt. De
första tre kapitlen är från ett jordiskt perspektiv, i kapitel fyra ser vi
händelserna från ett himmelskt perspektiv.
Det står bara två gånger i
Uppenbarelseboken att himlen öppnas. Den andra gången är i Upp 19:11, där det
talas om Jesu återkomst tillsammans med himmelens härskaror.
Om denna tolkning är riktig är det
logiskt att de som inte blev med under uppryckelsen, och som blivit kristna
efter det, märks med Guds sigill medan den stora vedermödan tar en paus (vers
3).
Den uppryckta församlingen finns samtidigt
logiskt i himlen. De är människor från "alla folkslag och stammar och
länder och språk" (vers 9)
Då Jesus talar om den sista tiden i
Matteus 24, talar han framförallt om tre saker:
1/ Det kommer att bli en svår tid under den sista tiden med stora lidanden för jordens befolkning.
2/ Denna period avslutas med att Jesus kommer tillbaka synligt till jorden och alla ska se honom.
3/ Men Jesus talar också om en situation där människor bara försvinner: två män ska var ute på åkern och en av dem ska tas bort och en lämnas kvar, två kvinnor ska mala vid samma kvarn och en ska tas med, den andra lämnas kvar.
1/ Det kommer att bli en svår tid under den sista tiden med stora lidanden för jordens befolkning.
2/ Denna period avslutas med att Jesus kommer tillbaka synligt till jorden och alla ska se honom.
3/ Men Jesus talar också om en situation där människor bara försvinner: två män ska var ute på åkern och en av dem ska tas bort och en lämnas kvar, två kvinnor ska mala vid samma kvarn och en ska tas med, den andra lämnas kvar.
Vid det ena tillfället kommer Jesus
tillbaka till jorden och vid det andra tillfället hämtar Jesus något från
jorden. Frågan som många diskuterar är om uppryckelsen ska ske före, under
eller efter den stora Vedermödan.
Som framgår av undervisningen här, menar
jag att det mesta pekar på att Jesus hämtar de sina före den stora Vedermödan.
Jesus säger även att det ska bli på den dagen som det var på Noas dagar och på
Lots dagar. Hur var det då? Jo Gud tog först bort de sina och sedan kom
ödeläggelsen.
Till eftertanke:
- Hur tänker du om de sista tiderna? Hur
tänker du dig att Jesu tillkommelse kommer att gå till?
- Vilka tankar väcker läsandet om den
stora Vedermödan hos dig?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar