23 mars 2019

”Religion är viktigt – därför ska staten ge stöd"

- Intervju med Amanda Lind i Sändaren -

Trossamfund, kultur, idrott, demokrati och minoriteter – den nya kulturministern Amanda Lind har ett spretigt innehåll i sin portfölj, men uppskattar bredden.

"Vad gäller det konfessionella innehållet ska staten naturligtvis inte ha någon inblandning. Där ska staten hålla sig på armlängds avstånd."

"Läser du godnattsagor för dina barn?
– Ja, det har jag gjort, nu är de i mellanstadieåldern så de läser på egen hand.
Ber du aftonbön med dem?
– Nej, det gör jag inte. Jag är uppvuxen i Svenska kyrkan, min pappa var präst. Jag har varit mycket med i Svenska kyrkans verksamhet och känner mig fortfarande hemma i kyrkan. Jag har en religiös upplevelse och gudstro, men jag har valt att inte kalla mig kristen." 


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: