17 mars 2019

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 17 mars

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Söndag igen. Veckorna går fort. De första fyra dagarna av veckan satt vi en hel del i bilen. Det blev 160 mil genom olika delar av Sverige. Under de fyra dagarna hade vi mentorssamtal med 11 officerare. 

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Vi har många fantastiska officerare i Sverige. Jag blir verkligen uppmuntrad av alla möten med dessa "hjältar". Vilken förmån att få åka runt och bli uppmuntrad! Jag får till och med betalt för det.

Nåväl, jag hoppas att det är någon mer än jag som blir uppmuntrad, för meningen med resorna kanske ändå inte är att bara jag ska bli uppmuntrad.

Men, jag måste erkänna att det är skönt att då och då få besöka min egen säng.

På en av kårerna vi besökte fick vi höra att man hade proklamerat bön varje dag klockan tolv, var man än befann sig. Det är ingen dum idé och den har praktiserats tidigare i Frälsningsarmén. I februari 1884 skickade kapten Whatmore ut denna kallelse från William Booth till den världsvida Frälsningsarmén.
Du kan läsa mer om detta på Bootheum HÄR

Det står i Gamla Testamentet att Daniel brukade be tre gånger om dagen. Jag tror faktiskt att det är en bra bönevana. 

- Be först på morgonen och lyssna vad Herren vill säga dig genom bibelordet du läser.
- Be fem minuter mitt på dagen, och fortsätt att grunna på det du läste i din morgonbön.
- Be din aftonbön och tacka Gud för allt gott du fått vara med om under dagen.

Jag tror faktiskt det är bättre att komma inför Herren flera gånger om dagen, istället för att bara be på morgonen och sedan glömma bort Gud och vad han har sagt. Vill du försöka en vecka? Så kan du utvärdera dina erfarenheter nästa söndag. 

Men nu är det söndag och snart dags att gå på gudstjänst på kåren i Västerås. Måndag morgon åker vi till Lettland. Där kommer vi också att tillbringa en del timmar på vägen från Riga till Liepaja på västkusten. Men det blir på lettiska vägar och med lettisk trafik, så det finns all anledning att tillbringa tid i bön inför Herren.

Nu blev det väldigt mycket om bilåkande och bön den här söndagen och jag kom just att tänka på att William Booth också ägnade sig åt bilåkande och bön. Generalen åkte ut på automobilkampanjer och på bilens sida hade han en stor skylt med texten: "Om du är för upptagen för att be, är du mer upptagen än Gud vill du ska vara".

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: