3 mars 2019

Tidig söndagsmorgon från en prick mitt i Atlanten

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Färöarna är egentligen inte en liten prick på kartan. Färöarna består av ett antal prickar på kartan, ett antal små öar mitt i Atlanten.

På Färöarna har Frälsningsarmén två livskraftiga kårer. Den ena ligger i huvudstaden Torshamn med sina 12.712 invånare (enligt Google. Men de som bor där säger att det är betydligt fler). Den andra kåren ligger i Våg på Söderön, två timmars båtresa söderut från Torshamn. Våg har 1.356 invånare. Kåren ligger centralt och sist vi var där var lokalen full och det är inte en speciellt liten lokal.
Färöarna bjuder på en enastående natur. Grönklädda berg och nästan inga träd. I huvudstaden Torshamn är kollektivtrafiken gratis, antagligen för att minska biltrafiken i staden. 

Språket kan vi möjligen delvis förstå i skriven text, men det talade språket är svårare att förstå. Under inbjudan till förbön i lördagskväll sjöng vi en kör där vi tillbad Harry. Jag förstod först inte vilken Harry vi tillbad,  men efter en stund förstod jag. Harry betyder Herre på färöisk:
"Gev mær olju a lamuna, Harri, til eitt brennandi ljos meg ger." (Försök till översättning till svenska skulle kunna bli: Giv mig olja i min lampa, Herre, gör mig till ett brinnande ljus.)


Vårt besök på Färöarna började med ungdomsklubben på torsdag kväll och bibelhelgens inledningsmöte på fredagskvällen.

Under lördagen hade vi tre bibelstudier som avslutades med bön och lovsång. 

Vi har verkligen mötts av en stor öppenhet inför Guds Ord och varje gång vi inbjudit till förbön, har böneplatsen fyllts. 

Idag på söndagen börjar vi med förmiddagsmöte och sedan gemensam lunch.
Bibelhelgen avslutas med möte på söndagskvällen och då vi kommer hem har redan den nya veckan börjat.

Jag önskar dig en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: