I Sveriges
Radios söndagsintervju den 12 april intervjuades den förre ärkebiskopen K G
Hammar. Jag har tidigare citerat några av K G Hammars uttalanden på denna sida.
I en tidningsintervju för några år sedan sa Hammar ”Stora delar av Bibeln
skulle för länge sedan ha kastats på historiens skräphög” och ”jag tror inte på
en bok – jag tror på Jesus.”
Under
söndagsintervjun nu i april fick K G Hammar frågan hur han ser på Bibeln, och
Hammar svarade: ”Gud har inte sagt något. Inga texter har ramlat ned från
himlen. Allting är författat av människor i en bestämd situation med de
förutsättningar som fanns då.”
En sådan
bibelsyn väcker en del frågor hos mig. Hur kan man tro på Jesus om man inte
tror på Bibeln? Den information vi har om Jesus kommer huvudsakligen från
Bibeln och om vi inte tror på Bibeln måste vår tro på Jesus bygga på hur
människor i en bestämd situation uppfattade Jesus. Hur kan man tro på
förlåtelsen och frälsningen om man inte är säker på att det är Gud som talar
genom Bibeln. Hur kan vi tro på det eviga livet om det bara är människor i en
bestämd situation som har uppfattat det så. Det skulle jag gärna vilja fråga K
G Hammar om.
Min bibelsyn
är den rakt motsatta. Den bygger på att hela Bibeln, både Gamla och Nya
testamentet är inspirerat av Gud och att Bibeln är det enda gudomliga
rättesnöret för kristen tro och kristet liv (från Frälsningsarméns första
lärosats). Ingen kan bli frälsningssoldat som inte skriver under att man tror
på detta.
Det är alltså
ett stort avstånd mellan den bibelsyn som K G Hammar ger uttryck för och den
som jag bygger mitt liv på. Däremellan finns det naturligtvis en mängd möjliga
positioner som menar att vissa delar av Bibeln är inspirerade av Gud och andra
inte. Men då uppstår frågan vem som ska avgöra vad som är gudomligt inspirerat
och vad som inte är det och då kommer förmodligen var och en att ha sin egen
personliga bibel som består av de bibelverser som just jag menar är gudomligt
inspirerade.
Den bibelsyn
som Hammar ger uttryck för är den liberalteologiska och den bibelsyn där jag
hör hemma brukar kallas konservativ.
De flesta
väckelserörelser i historien har uppstått för att den etablerade kyrkan blivit
alltför liberal. Luther ansåg att kyrkan hade alltför många obibliska inslag
och ett av reformationens slagord var ”Bibeln allena” (Sola-scriptura).
Sedan dess har
olika väckelserörelser ”upptäckt” saker i Bibeln som tidigare varit negligerade
och så har den ena efter den andra rörelsen uppstått: metodismen, baptismen och
pingstväckelsen.
Jag tror att
många av oss har placerat de kristna samfunden i Sverige någonstans på linjen
mellan det liberalteologiska och det konservativa. Men idag tycker jag míg se
en ökad polarisering inte bara mellan samfunden utan framför allt inom
samfunden.
I de mer
liberalteologiska samfunden kan man finna många med extremt konservativ
teologi, och det tror jag det har funnits länge. Men polariseringen inom de
traditionellt konservativa samfunden är en nyare företeelse. Medlemmar i traditionellt
konservativa kyrkor står idag upp för och torgför liberala åsikter som bara för
några år sedan var helt otänkbara.
Frågan är vad
polariseringen inom de kristna kyrkorna kommer att leda till. Kommer det att
bli nya samfundsbildningar eller kommer vi att kunna verka tillsammans med så
olika tro?
En del
kyrkosamfund har valt att dela sig i två olika kyrkosamfund. I världens största
Metodistsamfund, United Methodist Church, har över hundra församlingar slutit
sig samman i en ny konservativ rörelse då de menar att USA:s metodistsamfund
blivit för liberalt. Där är det frågan om samkönade äktenskap och synen på
hbtq-frågor som var orsaken till splittringen. (Jag har tidigare skrivit om
detta här: http://rupeba.blogspot.com/2020/03/vart-ar-vi-pa-vag-en-splittrad-kyrka.html).
Det är naturligtvis tragiskt att det som en gång var United Methodist Church
inte längre är ”United”.
För de
samfund som väljer att inte dela sig utan att fortsätta att verka tillsammans
är frågan: Hur mycket invärtes splittring tål en kyrka? Var går smärtgränsen
för olika åsikter inom kyrkan?
Kan man tänka
sig att de olika teologiska ståndpunkterna kan mötas i en kompromiss? Jag kan
tänka mig att det är en möjlig väg för de mer liberalt troende, eftersom man
inte ser på Bibeln som ”Guds Ord”. Men för de konservativt troende tror jag att
det är en omöjlig väg eftersom man tror att det är Gud som talar i Bibeln. Man
kan ju inte kompromissa på det Gud säger.
Framtiden får
utvisa vilka val kyrkosamfunden gör….
/PB
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar