12 apr. 2020

Psalm 23: MIG SKALL INTET FATTAS


Bibelläsning: Psalm 23
"HERREN är min herde, mig skall intet fattas." (Ps 23;1 FB)

Vilken känsla. Ingenting fattas. Total mättnad. Det finns inte något som saknas. Det finns inte något som skulle kunna göra mitt liv bättre än det är idag. Fullständig tillfredsställelse.

Detta är en grundkänsla i det kristna livet. Jag har allt jag behöver i Kristus och vad som än händer kommer Jesus att leda mig vidare.

Men samtidigt som jag får ha denna känsla av att vara totalt tillfredsställd, måste jag ha en annan känsla. En känsla av att inte vara nöjd eller tillfredsställd.

Den dagen jag är nöjd med mig själv och ser mig själv som "färdig", slutar jag att växa. Jag får inte slå mig till ro. Jag måste ständigt växa i min hunger efter att bli mer lik Jesus.

Även om jag tycker att jag uträttat mycket, finns det alltid mer som borde göras. Det finns fortfarande människor som inte är frälsta. Det finns fortfarande människor som lider.

Jag måste alltså kunna leva i känslan av att vara tillfredsställd och i känslan att vara otillfredsställd - samtidigt!

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herre led mig på rätta vägar idag! 

Inga kommentarer: