15 sep. 2024

Tidig söndagsmorgon i Sogndal


 





Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Efter en lång bilfärd genom Sverige och Norge kom vi i fredags vid lunchtid fram till Sogndal i Sognefjord (Se karta på bild 1. Du hittar Sogndal mitt i bilden). På norska sidan är normalhastigheten 80 km i timmen eller lägre så det tar lite tid att ta sig fram. Sognedal ligger ganska långt in i den stora Sognefjorden och en del av vägen var färjan mellan Lærdal och Kaupanger.

I Sogndal har Frelsesarmeen en livaktig kår med lokalen centralt placerad mitt i byn (Bild 2).

Temat för helgen var "DEN HELLIGE ÅND I FORSAMLINGA". Det är ett tema som vi kommit överens med kåren om. På vanlig norska hade man skrivit "Den Hellige Ånd i menigheten". Men vi befinner oss i en del av Norge där många talar nynorsk.

På inledningsmötet på fredagskvällen var lokalen välfylld. Det var Rut som predikade och då jag efter talet gav en enkel inbjudan fram till böneplatsen fylldes den fort av bedjare.

Under mötet spelade jag också på min "Mini-trumpet" (Bild 3) ackompanjerad av Rut. En praktisk storlek på en kornett då man är på resa.

På lördagen hade vi tre bibelstudier: Andens gåvor, Andens frukt och Tjänstegåvor. Varje bibelstudium bestod av tre delar:
1. Undervisning
2. Samtal vid borden kring frågor i ämnet
3. Möjlighet att fråga eller kommentera bibelstudiet

Men idag är det söndag och vi ska börja med ett utpostmöte i Gaupne Bedehus tre mil norr om Sogndal. Bedehus motsvarar i Sverige alla små missionshus som fanns överallt. Jag hörde en gång att definitionen på ett missonshus var "Mindre gudligt hus på landet". "Mindre" syftar på att huset var mindre, inte att gudligheten var mindre. Bedehusen i Norge finns med i en stark väckelsetradition i Norge och det gäller även Bedehuset i Gaupne. Där finns ungdomsverksamhet, Alpha-kurser, konfirmationsundervisning och mycket annat.

Ikväll är det avslutningsmöte på Bibelhelgen på Frälsningsarmén i Sogndal. Det börjar klockan 18:00. Rut talar och Peter leder mötet och soldatinvigningen. Ja, det blir soldatinvigning ikväll. Det blir en stor högtid! 

Oj, det höll jag på att glömma: Det är fantastiskt vacker att köra i det norska Vestlandet (Bild 4). Bilden kan inte ge rättvisa åt de stora fjordarna och de höga bergen.

Till sist önskar jag er alla en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky


Inga kommentarer: