Del 4 - Han skall komma tillbaka
I förbindelse med Jesu himmelsfärd i Apg 1, när lärjungarna var tillsammans med
Jesus för sista gången, var det tre budskap de fick ta emot:
1/ Ett löfte: "Ni skall bli döpta med helig ande" (Apg 1:5)
2/ Ett uppdrag: "Ni skall vittna om mig" (Apg 1:8)
3/ Ett hopp (som också var ett löfte): "Han skall komma
tillbaka" (Apg 1:11)
Löftet var ämnet förra avsnittet. Uppdraget kommer att bli ämnet för kommande
avsnitt. Men låt oss nu stanna inför hoppet om att Jesus skulle komma tillbaka.
Jesus skulle komma...
I Gamla Testamentet (GT) är detta ett huvudtema.
Frälsaren, Messias, skulle komma för att frälsa sitt folk.
Men detta, att Messias skulle komma skildras i GT på två olika oförenliga sätt.
Den ödmjuke, lidande tjänare pekar fram mot Jesus första tillkommelse. Det
andra sättet som beskriver Jesu tillkommelse, den kommande världshärskaren,
pekar mot Jesu andra tillkommelse. Många Messias-profetior uppfylldes under
Jesu liv på jorden. Men ännu fler av Messiasprofetiorna är ännu inte uppfyllda.
De kommer att uppfyllas då Jesus kommer tillbaka. Detta är säkert en av
orsakerna att det var så svårt för många av judarna att se Jesus som den
utlovade Messias. De kunde se att många profetior blev uppfyllda genom honom,
men många förblev ouppfyllda.
Dessa två slag av Messias-profetior i GT står ibland tillsammans, sida vid
sida. Ett exempel på det kan vara Sakarja 9, verserna 9 och 10.
Vers 9 talar om en ödmjuk man som rider in i Jerusalem på en åsna. Det har
hänt. Det hände då Jesus på palmsöndagen hade sitt intåg i Jerusalem (Matt
21:1-11). Denna profetia gällde Jesu första tillkommelse.
I vers 10 möter vi en helt annan situation. Här möter vi en världshärskare.
Hans välde omfattar hela jorden. Det handlar om en total nedrustning och fred
på jorden. Denna profetia beskriver fridsriket, tusenårsriket, som ska
återupprättas när Jesus kommer tillbaka den andra gången.
...och komma tillbaka
I Apg 1 har Jesus fullgjort uppdraget för sin första tillkommelse.
Lärjungarna lämnas kvar med dessa ord: "Han skall komma tillbaka på samma
sätt som ni har sett honom fara upp till himlen" (Apg 1:11).
Jesu andra tillkommelse är ett starkt dominerande ämne i Nya Testamentet (NT).
Någon har räknat ut att det omnämns i genomsnitt var 25:e vers i NT. Det finns
säkert inget annat ämne som tas upp lika ofta. Om den Helige Ande, som har
inspirerat NT, har gett Jesu tillkommelse en så framträdande plats i NT, borde
det också få en stor plats i vår förkunnelse och i vårt medvetande.
Jesu andra tillkommelse i NT blir också beskrivet på två helt olika, oförenliga
sätt:
1/ Som en tjuv om natten (1 Tess 5:2). En tjuv om natten innebär att
någon kommer oväntat och osynlig, tar något med sig och därefter försvinner
lika osynlig som då han kom. Det som märks på jorden i den situationen är bara
att en mängd människor försvinner. Två ligger i samma säng, en tas bort och den
andre blir kvar. Två skall mala vid samma kvarn. en tas bort och den andra blir
kvar (Luk 17:34-35).
2/ Alla skall se människosonen komma (Matt 24:30). Här talas det inte om
att komma tyst och osynlig som en tjuv om natten. Här kommer Jesus synlig,
tillsammans med himmelens härskaror (Upp 19:14). Alla skall se honom. Hela
universum ackompanjerar hans tillkommelse. Det blir solförmörkelse, månen
mister sitt sken, stjärnorna faller och himmelens makter skakas(Matt 24:29).
Blod och eld och moln av rök (Apg 2:19). Det ser ut som om det till och med
kommer att vara en musikkår som spelar. I varje fall nämns basunerna (Apg
24:31). Detta handlar verkligen inte om en tjuv om natten.
Dessa två beskrivningar kan inte ske samtidigt. Det är omöjligt att komma tyst
och osynlig och samtidigt komma fullt synlig med dunder och brak.
En möjlig (och trolig) förklaring kan vara att Jesu återkomst inleds med
uppryckandet (1 Tess 3:17). Då ska de som dött i tron först stå upp och så ska
vi som fortfarande lever tillsammans med dem bli uppryckta och möta Herren i
skyarna för att sedan alltid vara tillsammans med honom.
Därefter kommer den stora vedermödan över jorden som Jesus talar om i Matt 24.
Då ska det bli en större nöd på jorden än det någonsin varit tidigare.
Denna vedermödans tid avslutas, enligt Jesu undervisning i Matt 24:29 med att
Jesus kommer synlig tillbaka till jorden med de troende för att upprätta sitt
fridsrike.
Förlossning
Budskapet om Jesu snara återkomst var starkt och levande bland de först
kristna. Det borde det också vara för oss. Budskapet om Jesu återkomst har
aldrig varit avsett som ett skrämmande budskap, utan som ett tröstens budskap:
"Ge nu varandra tröst med dessa ord" (2 Tess 4:18).
Jesus säger också, då han talar om den sista tidens händelser: "När allt
detta börjar ske, så räta på er och lyft era huvuden, ty er befrielse närmar
sig." (Luk 21:28).
Detta är ett tröstens budskap till Guds församling. Det finns många som spår
jordens undergång. Men Jesus talar inte om undergång då han talar om
vedermödan, han talar om födslovärkar ( Matt 24:8). Även om födslovärkar är
smärtsamt talar det ändå om nyfödelse och hopp. Guds barn förbereder sig inte
för undergång, men för förlossning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar