5 - Att tolka Apostlagärningarna
Det första kapitlet i Apostlagärningarna avslutas med att man utser en
ersättare för Judas. Jesus hade haft tolv apostlar och man ville upprätthålla
tolvtalet. Ersättaren blir Mattias, och han utses genom att kasta lott (Apg
1:26). Betyder det att man ska utse ledare i församlingen i dag genom att kasta
lott? Betyder det att det bibliska sättet att utse ledare på är att kasta lott?
De flesta menar nog att man inte ska följa detta exempel bokstavligt. Men om vi
inte ska följa Apostlagärningarna "som det står skrivet", hur ska vi
då tolka Apostlagärningarna?
Deskriptiv eller normativ
Apostlagärningarna är en deskriptiv (=beskrivande) bok. Den berättar vad som
verkligen hände. Den är en historisk bok. Men är den också en normativ bok? En
bok som sätter upp normer och regler? De händelser som beskrivs i Apg är de
avsedda att varar mönsterbilder för hur vi ska leva, organisera församlingar
och göra andliga erfarenheter?
De flesta bibeltroende människor läser, mer eller mindre omedvetet, Apg som en
normativ bok. En bok som talar om hur saker och ting bör eller ska göras.
Detta är ofta orsaken till splittring bland kristna i många trosfrågor. Ska den
enskilda församlingen vara självstyrande eller ska det finnas en central
huvudorganisation? Måste man tala i tungor för att vara andedöpt? Ska man äga
allt tillsammans inom församlingen?
Ett tydligt exempel
Låt oss gå tillbaka till exemplet med Mattias, den tolvte aposteln i Apg 1.
Om händelserna i Apg skulle vara normativa för all kristna i alla tider så
måste slutsatsen bli denna: "Det bibliska sättet att utse ledare i
församlingen är genom att kasta lott". Mycket få kristna skulle vara villa
att skriva under på den trossatsen. Jag tror inte att det finns någon
församling som använder den metoden då man ska tillsätta nya ledare. Men ändå
är det ofta på liknande sätt, utifrån en enskild vers i Apg, som människor
bildar sig en uppfattning om vad som är bibliskt.
Men låt oss fortsätta på detta spår för att se var vi hamnar. Låt oss säga att
vi vill bilda en absolut biblisk församling och att vi håller på att skriva
trosläran för den församlingen. Vi har kommit fram till kapitlet
"Tillsättning av ledare i församlingen". Då väljer vi som första
trossats: "Ledare i församlingen ska tillsättas genom att kasta
lott", och så hänvisar vi till Apg 1:26.
Denna trossats håller bra ända tills vi en dag kommer fram till det sjätte
kapitlet i Apg. Där tillsätter man också ledare i församlingen, men här sker
det genom val. Nu börjar vi få lite problem med vår troslära. Men eftersom vi
fortfarande har uppfattningen att händelserna i Apg är normativa, korrigerar vi
vår troslära lite grand. Efter den första trosartikeln lägger vi till:
"Gäller endast tillsättning av apostlar". Därefter skriver vi en ny
tilläggstrossats som lyder: "Övriga ledare tillsättes genom val". Nu
har vi två trossatser under avdelningen "Tillsättning av ledare".
Detta håller bra tills vi en annan dag kommer till det trettonde kapitlet i
Apg. Där blir Paulus och Barnabas utsedda till apostlar (Apg 13:1). Fram till
den tidpunkten hade Paulus och Barnabas varit profeter och lärare, men här
avskiljs de till att bli apostlar (Apg 14:14). På vilket sätt tas de ut till
att bli apostlar? Genom fasta, bön, ett profetiskt budskap och handpåläggelse.
Inte nog med det. I kapitel fjorton möter vi ett fjärde sätt att utse ledare i
församlingen. En överordnad ledare utser ledare i församlingen (Apg 14:23).
Tidigare hade vi två trossatser. Nu har vi problem.
Detta är ett tydligt exempel. De flesta är nog överens om att man inte kan
tolka Apg på detta sätt. Det kan vara viktigt att tänka på detta då man läser
en historisk bok i Bibeln, så att vi inte drar ur lära från det som det inte
var meningen att vi skull dra ut lära från.
Hela Bibeln är Guds ord
Hela Bibeln, från början av 1 Mosebok till slutet av Uppenbarelseboken är
Guds ord.
Stora delar av Bibeln är normativ. Mycket normativ. Gud vill inte att vi ska
vara osäkra på vad det innebär att vara kristen och följa honom.
Men även om Bibeln är det sanna rättesnöret för den kristna tron, så betyder
det inte att vi ska följa allt som finns beskrivet i Bibeln. Vi ska till
exempel inte begå äktenskapsbrott och mörda även om vår förebild David gjorde
det. Vi ska till exempel inte sträva efter att bli osams och komma i häftiga
gräl med andra kristna, även om vår förebild Paulus gjorde det (Apg 15:39).
Vi kan inte ta ut en mening ur Bibeln och gör en lära av det. Bibeln är en sann
bok. De historiska böckerna berättar vad som verkligen hände. Inte vad som
borde ha hänt.
I Bibeln kan vi hitta händelser
-som vi ska följa
-som vi absolut inte ska följa
-där det inte klart framgår om vi ska följa det eller inte (t.ex. berättelsen
om Mattias)
Speciellt då vi läser de historiska, berättande böckerna i Bibeln måste vi
känna till Bibeln lära i övrigt för att kunna avgöra om det vi läser är avsett
att vara normativt eller inte för oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar