15 sep. 2018

Många förskollärare rädda kritisera genuspedagogik

- Världen idag -
Att könsbaserade ord i barnsånger byts ut på förskolor är inte ovanligt, berättar flera pedagoger som Världen idag har talat med. Rädslan är dock stor för att kritisera genuspedagogiken offentligt. – Om man går ut offentligt med sin kritik är risken stor att man får problem, säger en förskollärare.
Världen idags artikel om en barnskötare som berättar om sina upplevelser av genuspedagogik i förskolan har mött stark kritik från många läsare på nätet. Dåligt att inte låta förskolan eller kommunen komma till tals, har kritikerna menat, och ifrågasatt sanningshalten i artikeln.

Anledningen till att Världen idag varken har talat med kommunen, förskolechefen eller fler pedagoger på förskolan är att vi vill skydda vår källa. Hon är rädd att hon ska förlora jobbet om det framkommer att det är hon som är källan.

Nu har Världen idag talat med en förskolechef på en annan genusförskola och med andra pedagoger som berättar om sina erfarenheter av genuspedagogik. Av rädsla för att komma i onåd på sina arbetsplatser vill dock de flesta av dessa pedagoger vara anonyma.

– På en förskola där jag arbetade bytte man orden i vissa sånger för att undvika att förstärka traditionella könsroller, berättar en 42-årig barnskötare.

I ”Bä, bä, vita lamm” sjöng man att det var pappan som skulle få kjolen och mamman som skulle rocken, berättar hon. Och i ramsan om de fem små aporna sade man, enligt 42-åringen, inte ”mamma ringde doktorn”, utan ”förälder ringde doktor”.

Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: