14 aug. 2019

Dagens Andakt den 14 augusti



”Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta och lita inte till ditt eget förstånd.” (Ords 3:5)

Ibland kan vårt förstånd spela oss små spratt. Det som först verkar vara en klok handling, kanske efteråt visar sig vara helt fel. Problemet är att vi människor aldrig har det fullständiga perspektivet. Vi ser bara delar av verkligheten – aldrig hela bilden. Det gör bara Gud. Därför är det klokt att leva efter dagens bibelord. Det uppmanar oss inte, att inte använda vårt förstånd, bara att vi inte ska lita på det. 
En vän predikade över detta bibelord, och för att illustrera sin poäng, höll han sin Bibel i ett stadigt grepp över sitt huvud. Gesten talade sitt tydliga språk. Guds Ord måste få vara överordnat vårt förstånd. När vi använder vårt förstånd på det viset och förtröstar på Herren av hela vårt hjärta, kommer Gud att välsigna både det vi är och det vi gör.

BÖN
Fader, tack för att du har skapat mig med ett intellekt som du vill att jag ska använda. Hjälp mig att använda det så att det blir till nytta. Men framför allt vill jag förtrösta på dig av hela mitt hjärta.

  ______________________
Dagens andakt på norsk http://dagensandaktpanorsk.blogspot.com.
Daily devotion in English: http://dailydevotioninenglish.blogspot.com.
______________________

Inga kommentarer: