31 aug. 2019

UTMANINGEN 31 aug - Ps 104 +105

MINA TANKAR

Bibelläsning: Psalm 104
"Må mina tankar behaga honom, jag vill glädja mig i Herren" (Ps 104:34 FB)

Psalm 104 är en enda lång lovsång till Gud. Den handlar om hur Gud skapat och styr hela jorden. Då psalmisten inser Guds storhet kommer bönen om att hans tankar ska kunna behaga Gud.

Vi bedömer ofta vår egen helgelse efter vad vi gör eller vad vi säger. Men Gud ser djupare än så. Han vet att all synd börjar i våra tankar. Det utförs inga syndiga handlingar som inte förberetts i våra tankar. Jakobs brev säger att då begäret har blivit havande föder det synd (Jak 1:15). Jesus säger att vi till och med kan begå äktenskapsbrott i våra tankar.

Inför detta får jag bara be Gud att han ska rena det som finns inne i mig. För det som finns inne i mig är det som kommer att komma ut förr eller senare.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Rena mina tankar, Gud!




HERRENS UNDER
 
Bibelläsning: Psalm 105
"Fråga efter Herren och hans makt, sök alltid hans ansikte" (Ps 105:4 FB)

Detta är en tacksägelsepsalm över vad Herren har gjort och för den han är. Psalmisten ser sig tillbaka med tacksamhet och ger oss en historielektion om Herrens trofasthet och alla hans under. Psalmen talar om Abraham, Jakob, Isak och Moses och hela historien om befrielsen från slaveriet.

Berättelsen tydliggör att utan Herren och Herrens makt hade folket varit förlorade.

Så är det också idag. Vi kanske tror att vi kan åstadkomma resultat själva, men i Guds rike kan ingenting utföras utan Herren. Vi måste ständigt påminna oss om att fråga efter Herren och hans makt och att alltid söka hans ansikte.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Idag får jag söka hans ansikte. Idag får jag fråga efter hans makt och under. 

Inga kommentarer: