19 jan. 2020

Söndagspsalmen 19 januari - Psalm 4


FÖRTRÖSTAN TROTS OMSTÄNDIGHETERNA


Bibelläsning: Psalm 4
"När jag är trängd ger du mig utrymme…. Ni skall veta hur förunderligt HERREN tar sig an den fromme. HERREN hör när jag ropar till honom…. förtrösta på Herren…. I frid kan jag lägga mig ner och sova, ty du, Herre, du låter mig bo i trygghet" (Ps 4:2,4,6,9 FB)

Psalm 4 uttrycker tröst och förtröstan även om omständigheterna inte är de bästa.

- Då vi är trängda från alla håll, vill Herren ge oss utrymme (vers 2)
- I svåra tider visar det sig hur förunderligt Herren tar sig an oss (vers 4)
- Vi får förtrösta på Herren under livets alla förhållanden (vers 6)

Smaka på ordet förtröstan. Förtröstan innebär en fast punkt bortom mina känslor. En fast punkt bortom mina tankar och intellekt. En fast punkt, tröst bortom mina omständigheter.

Smaka på ordet för-tröstan. Att visa tillit före. Att förtrösta på Gud är att visa tillit innan vi sett honom gripa in.

Utifrån denna förtröstan avslutas psalmen med aftonbönen:
"I frid kan jag lägga mig ner och sova, ty du, HERRE, låter mig bo i trygghet." (v.9)
- Mannakorn att tugga på under dagen: "Förtrösta på Herren" (vers 6)

Inga kommentarer: