5 jan. 2020

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 5 januari

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Den första december, första advent, hade vi glädjen att inviga tre nya frälsningssoldater och välkomna en ny civilmedlem på Frälsningsarmén i Västerås. Det har jag berättat om tidigare (Bild 1).

En månad senare, den första januari, Nyårsdagen, var det dags igen. Kåren i Västerås fick välkomna sju nya soldater! (Bild 2). De var alla sju från Etiopien och har tidigare varit en bönegrupp, men vill nu ansluta sig till en församling. Inför invigningen berättade kårledaren Arne Vauhkola att de nu gått igenom soldatförberedelseprogrammet och skrivit under Krigsartiklarna och att de alla är hängivna, bibelsprängda kristna.

Under kaffet efter gudstjänsten blev de sju nya soldaterna uppmanade att sjunga en sång på sitt hemlands tungomål. Det är inte nog med att de är bibelsprängda de kan sjunga och dansa också!

Till allt detta kan vi bara säga Tack Jesus, och gratulera kåren i Västerås. Ett bra slut på det gamla året och en god början på det nya.

Jag har en känsla av att längtan efter bibelundervisning håller på att växa sig stark just nu. Bibelundervisning och uppbyggande litteratur efterfrågas. Vi ser på alla dem som anmält sig få UTMANINGEN 2020-21 och Dagens Andakt i ett mail varje morgon. Många berättar också hur viktigt det har blivit för dem att börja dagen med att läsa Guds Ord och be.

I veckan fick vi också en beställning av NT-boken del 2 från en församling i Svenska kyrkan. I beställningen skrev beställaren: "Ni är helt fantastiska och fyller en jätteviktig funktion! Jag var i en kristen bokhandel och frågade efter bibelstudiematerial, och fick svaret att det varken efterfrågas eller tillverkas!!!"

Jag tror att bokhandlaren har misstolkat marknaden. Jag tror att Gud kommer att väcka en törst och en längtan efter att lära känna Gud och att läsa hans ord.
Jag tror att den tiden ska komma snart!

Jesus säger: "Lyft blicken och se hur fälten har vitnat till skörd" (Joh 4:35)

PS
Den kommande veckan börjar Bibelskolan på torsdagar. Temat för de första månaderna av 2020 blir en översiktkurs över Gamla Testamentet. Den lägger vi ut på bloggen, rupeba.se, och på vår Facebooksida.


Ha en välsignad bibelläsningsvecka!
Peter Baronowsky



Inga kommentarer: