1 juli 2023

Inför söndagen. Tema: Att inte döma


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Hes 18:30-32
30 Därför ska jag döma er, var och en efter hans gärningar, ni av Israels hus, säger Herren Gud. Vänd om och vänd er bort från alla era överträdelser för att er missgärning inte ska få er på fall. 31 Kasta bort ifrån er alla de överträdelser genom vilka ni har syndat och skaffa er ett nytt hjärta och en ny ande. Ni vill väl inte dö, ni av Israels hus? 32 Jag finner ingen glädje i någons död, säger Herren Gud. Vänd därför om, så får ni leva.”


FRÅN BREVLITTERATUREN
Gal 6:1-7

1 Bröder, om någon skulle ertappas med en överträdelse, då ska ni som är andliga människor med mild ande upprätta honom. Men se till att inte du också blir frestad. 2 Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag. 3 Den som tycker sig vara något fast han ingenting är, han bedrar sig själv. 4 Var och en ska pröva sin egen gärning. Då kan han ha sin stolthet för sig själv och inte jämföra sig med andra. 5 Var och en ska bära sin egen ryggsäck.
6 Men den som får undervisning i ordet ska dela med sig av allt gott till den som undervisar honom. 7 Bedra inte er själva, Gud lurar man inte: det människan sår ska hon också skörda.


FRÅN EVANGELIERNA
Luk 6:36-42

36 Var barmhärtiga, så som er Far är barmhärtig.

37 Döm inte, så blir ni inte dömda. Fördöm inte, så blir ni inte fördömda. Förlåt, så blir ni förlåtna. 38 Ge, så ska ni få. Ett gott mått, packat, skakat och rågat, ska ni få i er famn. Med det mått som ni mäter med ska det mätas upp åt er."
39 Han gav dem också en liknelse: "En blind kan väl inte leda en blind? Faller inte båda i gropen? 40 En lärjunge står inte över sin lärare. Men när han är fullärd blir han som sin lärare.
41 Varför ser du flisan i din broders öga, men märker inte bjälken i ditt eget öga? 42 Hur kan du säga till din broder: Broder, låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget öga? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga. Då ser du klart nog att ta bort flisan ur din broders öga.


FRÅN PSALTAREN
Ps 62:2-9

  • 2 Bara hos Gud har min själ sin ro,
  • från honom kommer min frälsning.
  • 3 Bara han är min klippa
  • och min frälsning, min borg.
  • Jag ska inte vackla.
  • 4 Hur länge ska ni storma
  • mot en enda man,
  • tillsammans slå ner honom
  • som en lutande vägg,
  • en fallfärdig mur?
  • 5 De rådslår om att störta honom
  • från hans höjd.
  • De älskar lögn,
  • de välsignar med sin mun
  • men förbannar i sitt hjärta. Sela
  • 6 Bara hos Gud har du din ro,
  • min själ,
  • från honom kommer mitt hopp.
  • 7 Bara han är min klippa
  • och min frälsning, min borg.
  • Jag ska inte vackla.
  • 8 Hos Gud är min frälsning
  • och min ära,
  • i Gud är min starka klippa,
  • min tillflykt.
  • 9 Lita alltid på honom, du folk,
  • utgjut era hjärtan för honom.
  • Gud är vår tillflykt. Sela

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln)

    Inga kommentarer: