Det brukar ibland sägas att den västerländska kulturen går
tillbaka till tre uråldriga städer: Aten, Rom och Jerusalem. Saken kan
även uttryckas med att vårt samhällsbygge vilar på tre kullar:
Akropolis, som symboliserar konsten, filosofin och politiken;
Capitolium, som symboliserar den romerska rätten; och Golgata, som
symboliserar västerlandets andliga rötter.
Mot denna bakgrund var det häpnadsväckande när Skolverket i sitt
förslag till ny kursplan för grundskolan valde att helt plocka bort
Antiken ur historieämnet. Detta väckte därför upprörda känslor, och
efter några dagar kom beskedet att Skolverket backade: Även framöver ska våra svenska skolbarn få lära sig grunderna i Antikens historia.
Därmed är dock bara två tredjedelar av treklangen räddad. Det nya
förslaget – vars remisstid sträcker sig fram till i dag – innehåller
nämligen förändringar även i skrivningarna om det kristna arvet. Aten
och Rom är alltså räddade, men Jerusalem hänger löst. Visserligen menar
man att våra barn även framöver ska få lära sig om olika ”religiösa
urkunder”, men specifika hänvisningar till ”Bibeln” har tagits bort
såväl i religions- som i historie- och samhällskunskapsämnet.
På motsvarande sätt har man i ämnet musik tagit bort skrivningen att
man ska lära sig ”några av de vanligaste psalmerna” för att i stället
tala om ”musikaliska traditioner vid olika högtider”. Som tidningen
Dagens ledarskribent Elisabeth Sandlund påtalar
öppnar detta för ett betydande godtycke från lärarnas sida: ”I den ena
skolklassen får eleverna lära sig de klassiska julpsalmerna, i
klassrummet intill blir det ’Hej tomtegubbar’ och ’Nu är det jul igen’
för hela slanten.”
Det är svårt att inte tolka dessa förslag som ett uttryck för såväl
historielöshet som en beröringsskräck inför vårt kristna kulturarv.
Läs mer här: http://olofedsinger.se/bibeln-fortjanar-sin-sarstallning-i-grundskolan-dagens-samhalle/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar