12 okt. 2019

UTMANINGEN - 12 okt - Ps 121 + 122

VAR KAN MAN FÅ HJÄLP


Bibelläsning: Psalm 121
"Jag lyfter mina ögon upp till bergen. Varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från HERREN, som har gjort himmel och jord."
(Ps 121:1-2 FB)


Psalmförfattaren behöver hjälp. Han ser sig omkring och frågar sig var han ska kunna få denna hjälp. Och då han lyfter sin blick och ser upp mot bergen förstår han att den ende som har makt att hjälpa honom är den som har skapat bergen och allt som finns på jorden.

Det fantastiska är att han som har skapat allt detta bryr sig om mig som bara är en liten obetydlig människa bland alla miljarder människor.

Han är också den
-som inte kommer att låta din fot vackla (vers 3)
-som är ditt skydd (vers 5)
-som skall bevara dig från allt ont (vers 7)
-som skall bevara din utgång och din ingång från nu och till evig tid (vers 8)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Min hjälp kommer från Herren. 




GLÄDJEN ÖVER ATT FÅ GÅ TILL HERRENS HUS

Bibelläsning: Psalm 122

”Jag blev glad när man sade till mig: ”Vi skall gå till Herrens hus”. (Ps 122:1 FB)

Psalmen beskriver glädjen över att få gå till Jerusalem och till Herrens hus. Den är fylld av förväntan inför det som ska möta där. Den önskar frid över Jerusalem och välgångsönskningar över alla som älskar Jerusalem (vers 6).

Har jag den känslan inför det ”Herrens hus” där jag hör hemma? Blir jag fylld av glädje då det börjar bli dags att gå till söndagens gudstjänst? Ber jag om framgång för min kår/församling?


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Gode Gud fyll mig med förväntan och glädje inför att gå till ditt hus.

Inga kommentarer: