13 okt. 2019

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 13 oktober 2019

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen och vi är tillbaka hemma i Västerås och det känns skönt.

Förra söndagen handlade "Tidig söndagsmorgon" om de olika bibelskolekurser som vi haft under året och om de som ska komma under resten av året. 

Idag vill jag skriva några ord om den dagliga bibelläsningen UTMANINGEN. Det började 2014. Redan i december 2013 skrev en del inlägg för att försöka få så många som möjligt med på UTMANINGEN. Så här skrev jag i ett av inledningsbreven den 2 december 2013:
"Så här går det till!  Den första januari startar UTMANINGEN. UTMANINGEN går ut på att läsa Nya Testamentet och Psaltaren under ett år.
    Rent praktiskt kommer det att innebära att du läser ett kapitel ur Nya Testamentet varje dag, måndag till fredag. Lördag och söndag läser du från Psaltaren. Normalt ett kapitel på lördagen och två kapitel på söndagen. Det låter väl överkomligt. Vi vill bli många som antar UTMANINGEN. Vi vill stimulera Sverige till att bli ett bibelläsande folk. Gud talar till den som läser hans ord. Och Gud har något att säga till var och en av oss...."

Sedan har det bara fortsatt. Jag har skickat ut ett mejl tidigt varje morgon i sex år. Några av er har varit med helt sedan början och den sista december i år har ni mottagit ett morgonmejl från mig varenda dag. 6 årx365 dagar = 2.190 mejl (skrämmande tanke)

Antalet deltagare har vuxit genom åren och numera skickar jag ut flera hundra mejl per dag. Nu kan jag gott tänka mig att det finns flera av er som gärna skulle se att mina mejl upphörde att komma, men inte kommit sig för att säga upp abonnemanget. Jag får själv en hel del mail som jag inte längre är intresserad av.

Så här tänker jag mig fortsättningen på UTMANINGEN. Den sista december i år raderar jag utsändningslistan för UTMANINGEN och för att vara med från och med 2020 måste du anmäla dig till den nya listan "UTMANINGEN 2020". Jag vill naturligtvis att ni allihopa ska vara med, men jag gör detta bara för att ingen som inte vill ha mina morgonmejl längre, ska slippa att få sin in-korg överöst av mina mejl.

Det går alltså att anmäla sig till den nya listan redan nu. Skriv till info@rupeba.se och skriv UTMANINGEN 2020, så kommer du med på den nya listan. Det kostar inget och du kan avsluta ditt abonnemang när du vill.

Nästa år (och året efter) räknar jag med att vi ska läsa GAMLA TESTAMENTET PÅ TVÅ ÅR. Vi börjar alltså den 1 januari 2020 och blir färdiga den sista december 2021.

Från och med UTMANINGEN 2020 räknat jag också att varje dag lägga ut en länk till bibeltexten för det kapitel vi läser. Det betyder att du får både kommentaren och bibeltexten direkt i mobilen. Praktiskt då du sitter på bussen på väg till jobbet.

Alla årets inlägg finns sparade i NT-boken i fyra A5-pärmar där det också finns möjlighet att skriva in sina egna kommentarer från bibelläsningen Du kan beställa dem från info@rupeba.se. Läs mer här:  http://rupebabutiken.blogspot.com/2017/11/nt-boken.html

Men nu är det söndagsmorgon. Dags att ta fram kornetten, se till att ventilerna fungerar efter ett långt uppehåll och bege sig till Frälsningsarmén för förmiddagsgudstjänsten.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: