6 okt. 2019

Dagens andakt 6 oktober


” Samla inte skatter här på jorden… Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.” (Matt 6:19-21)

Thomas Merton skriver i sin bok Vägen till kontemplation: ”Våra sinnen liknar skatorna. De plockar upp allt som glittrar utan att bry sig om hur okomfortabla våra bon blir, med all den där metallen i sig”. 
Visst är det i vårt konsumtionssamhälle lätt att hamna i ett beteende där vi samlar på oss allt möjligt. Det är inte fel att äga saker, men vi förlorar lätt vår frihet när prylbegäret får styra oss. 
Alexander Solzjenitsyn har sagt: ”När man tagit ifrån en människa allting då är den människan verkligen fri”. Den verkliga friheten ligger i att kunna avstå – att inte var bunden till någonting annat än till Gud. Jag äger egentligen bara det som jag kan avstå ifrån. Det andra äger mig.
BÖN
Jesus jag vill stå fri från habegäret. Du är det enda som bestå. Jag vill att mitt hjärta ska vara knutet bara till dig
______________________
Dagens andakt på norsk http://dagensandaktpanorsk.blogspot.com.
Daily devotion in English: http://dailydevotioninenglish.blogspot.com.
______________________

Inga kommentarer: