Kapitel 6 – Tiden i Egypten
Under linjen=i Landet - Över linjen=utanför Landet
U - Urhistorien
P - Patriarktiden
E - Tiden i Egypten
E - Tiden i Egypten
Ö - Ökentiden
D+K - Domartiden+Kungatiden
N + S - Det delade riket: Nordriket Israel och Sydriket Juda
B - Den babyloniska fångenskapen
P+G+R - Israel ockuperat av Perserna, Grekerna och Romarna
---------------------------------
B - Den babyloniska fångenskapen
P+G+R - Israel ockuperat av Perserna, Grekerna och Romarna
---------------------------------
Tiden i Egypten översikt
- Slaveriet
börjar 2 Mos 1:7-16
- Moses föds 2 Mos 2:1-10
- Moses flyr till Midjan 2 Mos 2:11-21
- Gud kallar Moses 2 Mos 3
- Moses och Aron hos Farao 2 Mos 5
- Plågorna i Egypten 2 Mos 7-11
- Den första påsken 2 Mos 12
- Undret vid Röda Havet 2 Mos 14
- Moses föds 2 Mos 2:1-10
- Moses flyr till Midjan 2 Mos 2:11-21
- Gud kallar Moses 2 Mos 3
- Moses och Aron hos Farao 2 Mos 5
- Plågorna i Egypten 2 Mos 7-11
- Den första påsken 2 Mos 12
- Undret vid Röda Havet 2 Mos 14
________________________________
Plågorna i Egypten
Det har gått lång tid sedan Josef var en ledare i Egypten.
Israels folk hade blivit slavar. Där och då kallar Gud Moses och lovar att föra
ut folket ut ur slaveriet, till ett rikt land, löfteslandet.
Gud hade sett
hur folket fick lida och Han hade hört deras rop om hjälp. Nu var bönesvaret på
väg (2 Mos 3:7-10). Gud sänder Moses och Aron till Farao för att be honom
släppa Israels barn ut ur fångenskapen.
Nu börjar en
lång dramatisk kamp mellan det Gud har talat och mänskliga makthavares vilja.
Kampen ser ut att vara ojämn. Två enkla män från slavfolket, Moses och Aron,
mot Farao, ledaren för den mäktigaste politiska, ekonomiska och militära makt
som världen kunde ställa upp med. Men Moses och Aron handlade inte i mänsklig
makt utan på Guds ord.
I kampen drabbas
Egypten av tio fruktansvärda plågor. Vi ser hur en härskare som inte vill böja
sig för det Gud talat leder till stort lidande för ett helt folk. I
världshistorien kan vi se många exempel på det.
Sänder Gud lidandet?
Det onda som vi ser i världen, krig och lidande, kommer
inte från Gud utan från djävulen. Men det finns några undantag i
världshistorien:
- Syndafloden (Noas ark) 1 Mos 6-8
- Förstörelsen av Sodom och Gomorra 1 Mos 19
- Plågorna i Egypten 2 Mos 7-12
- Då Gud tömmer sina vredesskålar över jorden i förbindelse med händelserna i denna tidsålders avslutning Upp 16
- Förstörelsen av Sodom och Gomorra 1 Mos 19
- Plågorna i Egypten 2 Mos 7-12
- Då Gud tömmer sina vredesskålar över jorden i förbindelse med händelserna i denna tidsålders avslutning Upp 16
I alla dessa
exempel räddar Gud sitt folk från ödeläggelsen. Och även om hela Egypten
drabbades av katastroferna, kunde Guds folk vila tryggt och fick uppleva att
Gud tog hand om dem.
Den första påsken (2 Mos 12)
Den sista plågan
över Egypten skulle bli den avgörande. Döden skulle drabba allt förstfött i
Egypten. Gud sa att han skulle hålla dom (2 Mos 12:12). Det var en dödsdom över
hela Egypten.
Men det fanns en
möjlighet att bli räddad, frälst. Genom att slakta ett lam och stryka lammets
blod på dörrkarmarna till huset (2 Mos 12:7). De husen som var bestrukna med
lammets blod skulle bli räddade från döden. Gud hade sagt: ”När jag ser blodet skall jag gå förbi”
(2 Mos 12:13).
Då gav Farao med
sig och lät israeliterna resa. Men då de kom fram till Röda Havet hade Farao
redan ångrat sig och kom efter israeliterna med hela sin här. Israeliterna blev
rädda, men Moses förmedlade en hälsning från Gud: ” Var inte rädda! Stanna upp och bevittna den frälsning som HERREN i dag
skall ge er…. HERREN skall strida för er, och ni skall hålla er stilla."
(2 Mos 14:13-14).
Moses sträckte
ut sin hand på Herrens ord och Gud tog bort havet så att israeliterna kunde gå
över till andra sidan. De hade nu lämnat slaveriets land och var på väg till
det land som Gud hade lovat Abraham och hans ätt.
Förebilder
Berättelsen om den första påsken är en förebild som pekar
fram på den frälsning vi får ta emot genom Kristus. I den kristna påsken i Nya
Testamentet får detaljerna i den första påsken ett nytt innehåll och en ny
betydelse.
Lammet
som slaktas (2 Mos 12:6)
pekar
fram mot Jesus.
|
"Se
Guds lamm, som tar bort världens synd”
(Joh
1:29)
|
"Lammet,
som blev slaktat, är värdigt”
(Upp
5:12)
|
|
Blodet
är tecknet på frälsning.
(2 Mos 12:31) |
”Ty
du har blivit slaktad, och med ditt blod
har du åt Gud köpt människor” (Upp 5:9) |
”Jesu,
hans Sons, blod renar oss från all synd.”
(1
Joh 1:7)
|
Det vilar en
dödsdom över världen idag på grund av synden, för ”syndens lön är döden” (Rom
6:23). Men det finns en möjlighet till frälsning genom lammets blod!
Gud vill också
idag föra ut människor ur slaveriets land, slaveriet under synden, och föra oss
ut i frihet.
Om du läser berättelsen om plågorna i Egypten (2 Mos
7-12) kan du lära mycket av Farao om mänsklig kamp för att undgå att böja sig
för Guds vilja.
-
Om hur många gånger Farao ändrar sig
-
Om hur han bortförklarar Guds handlande
-
Ända till dess han måste erkänna Guds makt
och till och med be om förbön
-
Om hur han är villig att göra vad som helst,
utom att kapitulera för Gud
-
Om hur Farao till slut är villig att
kapitulera för Herren, men bara på sina egna villkor
-
Om skillnaden mellan Faraos inställning under
prövning och då prövningen är över
-
Om hur vi, genom att vara olydiga mot Gud,
orsakar onödigt lidande för andra människor och för oss själva.
Egna synpunkter eller kommentarer?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar