2 feb. 2020

UTMANINGEN 2 feb - 1 Mos 34

"SÄG MIG VEM DU UMGÅS MED..."

Bibelläsning: Första Moseboken 34
Läs bibeltexten här

"Men Dina, den dotter som Lea hade fött åt Jakob, gick ut för att träffa flickorna i landet" (1 Mos 34:1 FB)

I kapitel 34 möter vi berättelsen om Dina som blir våldtagen. Det leder till slut till en masslakt av människor. Det är en kedja av händelser som till slut urartar.

Det hela börjar med att Dina går utanför gränserna och umgås med andra människor än dem hon skulle umgås med. Hur många föräldrar har inte varnat sina barn för att umgås i vissa kretsar?

Det finns ett gammalt ordspråk som säger "Säg mig vem du umgås med, så ska jag säga dig vem du är". Vi formas och blir en del av den miljö där vi har vårt umgänge.

Det gäller naturligtvis inte bara barn. Vi formas alla av det sällskap vi är en del av.

Men vi själva är en del av miljön för andra människor. I familjen, i församlingen, i närmiljön.
-Är mitt bidrag till miljön något som bygger upp eller är mitt bidrag något som bryter ned?

- Mannakorn att tugga på under dagen: Vilka avtryck gör jag i de människor jag umgås med?

___________________

Översikt: 

- Vers 1-4  
Jakobs dotter Dina går ut för att träffa traktens ungdomar. Dina blir överfallen och våldtagen av Shekem.
- Vers 5-12   
Jakob får reda på att hans dotter blivit skändad och Shekems far kommer och ber att få Dina till hustru åt Shekem.
- Vers 13-24  
Shekems far får besked om att Shekem kan få Dina till hustru på ett villkor: Att alla män i hans folk låter omskära sig.
- Vers 25-31  
På tredje dagen efter omskärelsen, då alla män i Shekems släkt led av sina sår, går Jakobs söner in och dödar allt mankön i Shekems släkt.

Kommentar:
Samlag före äktenskapet "var en dårskap i Israel, något som inte fick ske" (vers
 7). Dessutom var det en man från en främmande släkt som hade våldtagit Dina.
Den vanliga lösningen i en sådan situation var att de som hade legat med varandra fick gifta sig med varandra. I annat fall utkrävdes vanligtvis hämnd. Att inte handla skulle annars vara att acceptera att man behandlade Dina som en hora (vers 31).



Till eftertanke:

"Säg mig vem du umgås med, så ska jag säga dig vem du är". Vi formas av den miljö vi växer upp i, men vi är också med att forma vår miljö.
Anpassar jag mig, formas jag, av den miljö och världsbild jag lever i, eller bidrar jag till att forma miljön på ett positivt, uppbyggande sätt?

Inga kommentarer: