3 okt. 2023

David behövde inte någon Gud

 


( Bildtext: David mötte Gud starkt när han sjöng i kören i den polska kyrkan. Ett år senare fick han tungotalet under en Israel-resa och lät döpa sig i Jordanfloden. Foto: PETTER ALLGULIN)

- Petter Allgulin i Inblick -
Från att ha varit ointresserad av Gud så gick det under några veckor fort fram för 17-årige David Karlsson. Efter att ha klivit in på ett kristet ungdomsmöte i Göteborg dröjde det inte länge förrän han hade ett livsförvandlande gudsmöte under en Polen-resa. – Trots att det var något nytt så var det som att komma hem, berättar David.

"Det pågick kristna ungdomssamlingar på söndagskvällar i en äldre kyrkolokal i Göteborg. Mostern bjöd med David, men han var inte intresserad.
– Jag var ateist och jag sökte ingenting och behövde ingenting.

En söndagskväll hade David inget bättre för sig, så han följde med till kvällsmötet.
– Det var en riktigt stor kyrka och helt packat med ungdomar och fullt ös. ”Vad är det här?”

Folket sjöng, dansade, hoppade och var glada. David blev utmanad. Han såg att de hade något som han inte hade. Men han visste inte om han ville ha det.
– Det minsta jag kan göra är att lyssna på vad de har att säga, tänkte jag.

De talade om Gud, Jesus och synd. Att Gud skapade jorden och att Jesus dog för oss. Det var inget som David kunde få grepp om i sitt sinne.
– Det utmanade mig så mycket så att jag började fundera på andliga frågor.

David gick dit igen de kommande söndagskvällarna....

Läs mer här:
https://inblick.se/livsberattelser/fralsning/david-behovde-inte-nagon-gud

Inga kommentarer: