7 okt. 2023

Inför söndagen. Tacksägelsedagen - Lovsång


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jes 12:1-2

1 På den dagen ska du säga:
  • "Jag tackar dig, Herre!
  • Du var vred på mig,
  • men din vrede har upphört
  • och du tröstar mig.
  • 2 Se, Gud är min frälsning,
  • jag är trygg och inte rädd,
  • för Herren Herren är min styrka
  • och min lovsång.
  • Han har blivit min frälsning."

  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    Kol 3:16-17
    16 Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung till Gud med tacksamhet i era hjärtan. 17 Och allt vad ni gör i ord eller handling, gör det i Herren Jesu namn och tacka Gud Fadern genom honom.


    FRÅN EVANGELIERNA
    Luk 19:37-70
    37 När han närmade sig sluttningen av Olivberget, började hela skaran av lärjungar i sin glädje prisa Gud med hög röst för alla kraftgärningar de hade fått se: 38 "Välsignad är han som kommer, kungen, i Herrens namn! Frid i himlen och ära i höjden!" 39 Några fariseer i folkmassan sade då till honom: "Mästare, säg åt dina lärjungar!" 40 Han svarade: "Jag säger er: Om de tiger, kommer stenarna att ropa."


    FRÅN PSALTAREN
    Ps 65:9-14

  • 9 De som bor vid jordens ändar
  • häpnar för dina tecken,
  • öster och väster
  • fyller du med jubel.
  • 10 Du tar hand om jorden
  • och vattnar den,
  • du gör den mycket rik.
  • Guds flod är full av vatten.
  • Du skaffar säd åt människorna
  • när du så bereder jorden.
  • 11 Du vattnar dess fåror
  • och jämnar det plöjda,
  • du mjukar upp den med skurar
  • och välsignar dess gröda.
  • 12 Du kröner året med ditt goda,
  • dina spår dryper av rikedom.
  • 13 Vildmarkens beten dryper,
  • höjderna klär sig i glädje,
  • 14 ängarna fylls av hjordar
  • och dalarna täcks med säd.
  • Man ropar av glädje och sjunger.


  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

  • Inga kommentarer: