17 okt. 2023

Psalm 9 - HERREN ÄR EN BORG

 


"en-om-dan" - Receptfria tuggtabletter från Psaltaren
Varning! - Tabletterna kan vara vanebildande om de intas under en längre period


Bibelläsning: Psalm 9

"HERREN är en borg för den förtryckte, en borg i nödens tider. De som känner ditt namn förtröstar på dig, ty du överger inte dem som söker dig, HERRE." (Psalm 9:10-11)

En borg representerar beskydd. Den har murar och vallgravar som skyddar mig från det onda som kan finnas runt omkring. Herren är en borg säger psalmen. Då jag är i Herren är jag skyddad, men då jag går ur hans närhet och vilja är jag oskyddad.

Jag får vara i Herren, men Herren vill också vara i mig. På en borg eller ett slott markeras det ibland med en hissad flagga om kungen är hemma.

Då vi har tagit emot Jesus får vi hissa flaggan i vårt hjärtas borg. Det påminner oss om att kungen är hemma. Och då jag är medveten om hans närvaro i mitt liv växer också min tillit och förtröstan. För många år sedan brukade vi sjunga en kör om detta: "Uppå mitt hjärtas borg står glädjens flagg i topp, ty konungen hemma nu är".
________________________________________

Mannakorn att tugga på under dagen:
”Herrens namn är ett starkt torn, den rättfärdige skyndar dit och får skydd” (Ordsp 18:10)
_________________________________________

Inga kommentarer: