15 okt. 2023

Psalm 7 - VAKA ÖVER DINA TANKAR


"en-om-dan" - Receptfria tuggtabletter från Psaltaren

Varning! - kan vara vanebildande vid långvarigt bruk


Bibelläsning: Psalm 7 - Läs bibeltexten i din Bibel

"Se, han avlar ondska, han går havande med olycka, han föder lögn. Han gräver en grop och gör den djup, men han faller själv i den grav han gräver." (Psalm 7:15-16)

Havandeskap leder till att man föder fram något man har inom sig. Psalmen poängterar att det som avlas i oss blir vi havande med och det vi går havande med föder vi också fram.

Det som avlas är det vi tar in utifrån. Fyller vi vårt inre med negativa, destruktiva, tankar, så kommer detta också att färga av sig på vårt liv.

I Jakobs brev kan vi läsa: "När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död." (Jak 1:15)

All synd börjar i våra tankar. Om vi ger de negativa tankarna utrymme och näring blir vi havande med olycka och förr eller senare föder det fram synd.

Det är viktigt att vi vakar över våra tankar. För de tankar vi ger utrymme åt kommer att forma våra liv.

Mina tankar påverkar inte bara hur mitt eget liv kommer att bli, men när jag sedan klär tankarna i ord bidrar dessa i sin tur till att vara med och forma andra människor.

____________________________________________

Mannakorn att tugga på under dagen:
Hjälp mig Gud att vaka över mina tankar och ord idag.

___________________________________________

Inga kommentarer: