14 okt. 2023

Psalm 6 - HERREN HAR HÖRT

 


"en-om-dan" - Receptfria tuggtabletter från Psaltaren

Varning! - Kan vara vanebildande vid långvarigt bruk


Bibelläsning: Psalm 6

"HERREN har hört mitt rop om nåd, HERREN har tagit emot min bön." (Ps 6:10)

Psalmen är en bön i djupaste nöd. David uttrycker i psalmen sin fruktan och sin kraftlöshet genom ändlösa nätter: "Min själ är mycket förskräckt. HERRE, hur länge?" (vers 4). ”Jag är trött av mitt suckande, var natt blir min bädd genomvåt, jag dränker sängen med tårar.” (vers 7)

Våra böner fastnar ofta där i mörkret och i hopplösheten. Vår bön blir ibland bara ett fortsatt ältande av våra problem, fast i bönens form. Och efter vår bön känner vi oss ännu mer nedtyngda än då vi började be. Vi har umgåtts med våra problem i stället för att umgås med Herren i bönen.

Men Davids bön fastnar inte i fruktan och kraftlöshet. Den tränger igenom mörkret. Den slutar med förvissningen om att Gud har hört bönen och att problemet nu ligger hos Honom.

Förhållandena hade inte förändrats, men vetskapen att Gud hade hört bönen gav lindring. Bönens funktion är inte att umgås med våra problem, utan att lyfta upp dem till Herren som hör och tar emot vår bön och bär våra problem.


Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor så skall jag ge er vila.” (Matt 11:28)

____________________________________________

Mannakorn att tugga på under dagen:
Herren hör min bön.
____________________________________________

Inga kommentarer: