Bibelläsning: Andra Krönikeboken 30
Läs bibeltexten här:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=2+Chronicles+30&version=SFB15
"Ilbuden for från stad till stad i Efraims och Manasses land och ända
till Sebulon. Men man skrattade åt dem och hånade dem." (2 Krön 30:10
FB)
Kung Hiskia kämpade för att föra folkets hjärtan tillbaka till Herren. Han
sände ilbud runt i både Juda och Israel med uppmaningen "Vänd om till
Herren" (vers 6), men folket skrattade åt dem och hånade dem.
Men det fanns några i Israel som ödmjukade sig och kom till Jerusalem för att
tillbe Herren.
Situationen idag är inte helt olik den på Hiskias tid. Den som går ut och
uppmanar människor att vända om uppfattas ofta som mindre vetande och fanatisk,
och blir bemött med hån och skratt. Är du beredd att utstå det offret? Det
finns många idag som kompromissar med budskapet och gör udden i evangeliet
harmlös för att slippa mötas av hån och skratt. Vågar du stå rakryggad för
Jesus i en kristendomsfientlig omgivning?
Men trots att budbärarna på Hiskias tid möttes av skratt och hån, var det ändå
några som ödmjukade sig och kom till Herren. De hade säkerligen aldrig kommit
till Herren om det inte funnits budbärare som var beredda att ta emot hån och
skratt.
Paulus skriver att budskapet vi predikar är "dårskap för dem som går
förlorade" (1 Kor 1:18).
Det gamla väckelsefolket i första hälften av 1900-talet sjöng med glädje:
"Dåre för världen, men salig i Gud". De visste vad det kostade
att följa Jesus. De var beredda att betala priset. Hur är det med oss
idag?
_______________________________________
- Mannakorn att tugga på under dagen:
Hjälp mig Herre att stå upp för dig
och ditt ord även om jag ibland får
stå helt ensam.
_______________________________
Innehåll:
Hiskia inbjuder Juda, Israel samt Efraim och Manasse att komma till Jerusalem
för en påskhögtid.
Många hånade och skrattade åt budbärarna, medan andra ödmjukade sig och
kom till Jerusalem.
Kommentar:
Påskhögtiden firades till minne av befrielsen ur slaveriet i Egypten (2 Mos
12). Då var det lammets blod som ströks på dörrposterna som räddade dem som var
i huset. Blodets renande, frälsande kraft hade sedan en central plats i
offrandet under påskfirandet under Gamla testamentets tid och in i Nya
Testamentet är det Jesu blod som är den förlåtande och frälsande kraften.
Nordriket Israel existerade inte som en självständig
nation under Hiskias tid. 722 f.Kr. hade Nordriket intagits av Assyrierna och
en stor del av befolkningen hade förts bort som fångar. Nordriket beboddes
under Hiskias tid av ett blandfolk (2 Kung 17:24f). Inbjudan som Hiskia sände
ut till Nordriket var sänt till det fåtal judar som bodde kvar i landet.
Detta var en av orsakerna till att judarna föraktade
folket i Samarien på Jesu tid. De var inte längre "judar" utan var
ett blandfolk. Se Jesu möte med den samariska kvinnan "Judarna umgås
nämligen inte med samarierna" (Joh 4:9) och berättelsen om den
barmhärtige samariern (Luk 10:25f).
Påskfesten som Hiskia inbjöd till i Jerusalem var en
glädjefylld tillställning. Det var tvåhundra år sedan man firade påsk på detta
sätt i Jerusalem.
Till eftertanke:
Då sändebuden kom med inbjudan till folket i Nordriket att komma till Jerusalem
och fira påsk möttes de av hån och skratt från många.
-Kan det vara på samma sätt idag då vi vill presentera evangeliet för andra
människor?
-I vilka sammanhang har du fått möta hån och skratt för din tro?
-Vad får det för effekt på dig? Slutar du att tala om din tro då du möter
icke-troende?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar