30 jan. 2024

Vittnesbördet: GUD ÖVERGER OS ALDRIG


 Text och foto: Teresia Jansson

Redan som sjuåring började Jonas, nu 24 år, att arbeta som snickare i Iran. Hans familj tillhör minoritetsgruppen hazarer och de hade flytt från hemlandet Afghanistan där flera släktingar förföljts och dödats av talibaner. Men livet som papperslös i Iran var svårt och varken Jonas eller hans tre syskon fick gå i skolan. Dessutom upplevde de mycket rasism och Jonas blev utsatt för både fysisk och psykisk misshandel.

– Jag mådde jättedåligt och har varit med om hemska saker som jag inte vill prata om, säger han.

Som shiamuslim lärde han sig att be fem gånger om dagen, fasta, läsa Koranen och besöka moskén.

– Jag förstod att jag skulle bli straffad av Allah om jag inte gjorde hans vilja. Det fastnade i min hjärna och jag vågade inte ifrågasätta religionen, säger Jonas.

När han var i elvaårsåldern dog flera nära släktingar, inklusive hans egen far. Det kom att leda till tre självmordsförsök, bland annat genom en överdos av starka tabletter....

Läs mer här:
https://www.fralsningsarmen.se/var-tro-och-kyrka/om-var-tro/min-vag-till-gud/gud-overger-oss-aldrig/

Inga kommentarer: