Bibelläsning: Ordspråksboken 30
Läs bibeltexten här:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Proverbs+30&version=SFB15
"Sådant är äktenskapsbryterskans sätt: Hon äter och torkar sig om
munnen och säger: "Jag har inte gjort något orätt." (Ords
30:20 FB)
Ingen vill ta på sig skulden. Det är lätt att säga som äktenskapsbryterskan:
"Jag har inte gjort något orätt". I våra dagar finns det en tendens
att sudda ut begreppen rätt och fel. Många vill inte acceptera att det finns
något som är rätt eller fel.
Samhällsklimatet har blivit mer och mer relativistiskt.
Om rätt eller fel suddas ut blir ju äktenskapsbryterskan ord sanna. Det är
omöjligt att göra orätt om det inte längre finns något som är rätt eller orätt.
Vi behöver då inte ta på oss ansvaret för våra fel. Vi behöver ingen förlåtelse
eftersom vi inte gjort något orätt.
Guds verklighet ser annorlunda ut. Guds ord är en vägvisare om rätt och fel och
Guds ord är rent från slagg (vers 5). Om vi förändrar eller lägger till något i
Guds ord är vi lögnare (vers 6).
Gud har en annan lösning på rätt och fel. Vi behöver inte ständigt bortförklara
våra fel för att dämpa vårt dåliga samvete. Vi kan bli fria från skulden. Vi
får be Gud om förlåtelse och då förlåter han oss och renar oss från all synd (1
Joh 1:9)
_______________________________
- Mannakorn att tugga på under dagen:
Det finns
befrielse i att bekänna
sin synd för Gud.
_______________________________
Innehåll:
Agurs ord om rätt och fel och om Guds Ords ofelbarhet.
Kommentar:
Kapitlet innehåller en lovsång till Guds Ord: "Allt Guds ord är rent
från slagg, han är en sköld för den som flyr till honom" (vers 5). Det
betyder att det inte finns något orent i Guds ord, det är rensat från alla
biprodukter, det är helt och hållet Guds Ord. Det kan vi också läsa i Psaltaren
"Herrens ord är rena ord, silver luttrat i degel av jord, renat sju
gånger" (Ps 12:7).
Då det talas om Guds ord i vers 5 står det att "han är en sköld...".
Det är nästan som om man betraktade Ordet som en människa av han-kön. Kan det
vara så? Ja, Jesus presenteras också som Ordet. Ordet var med i skapelsen,
Ordet var Gud och allt blev till genom honom (Joh 1:1-3). Senare blev Ordet
kött i Jesus och bodde bland oss (Joh 1:14). Och då Jesus en gång kommer tillbaka
kan vi läsa att "han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans
namn är Guds Ord" (Upp 19:13).
I den följande versen varnas vi för att tillägga något till hans ord (vers
6). Det budet finns även i Bibelns början och där varnas vi både för att lägga
något till Guds Ord och att ta bort något från Guds (5 Mos 4:2). Samma
uppmaning möter oss i Bibelns sista kapitel:"Om någon lägger något till
dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna
bok. Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias
bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden"
(Upp 22:19).
(Jag skriver den här kommentaren inom parentes
eftersom den inte är så allvarligt menad, utan snarare en skämtsam kommentar.
Då man läst Bibelns sista verser med varning för allt det hemska som ska drabba
den som lägger något till denna skrift och vänder på bladet så möts man av en
rubrik med stora bokstäver "TILLÄGG". /Svenska Folkbibeln 98/. I
senare upplagor har man ändrat rubriken från TILLÄGG till UPPSLAGSDEL. Det
passar bättre! PS detta är inte någon kritik mot Folkbibelns översättning, jag
använder den som min huvudsakliga Bibel i min egen bibelläsning.)
Till eftertanke:
Ända sedan Första Moseboken har djävulens mål varit att få oss att tvivla på
Guds Ord "Har Gud verkligen sagt..." (1 Mos 3:1). Också idag
angriper djävulen Guds Ord genom att försöka sudda ut gränsen mellan rätt och
fel. Om det inte finns något rätt eller fel, då kan vi inte synda, då är allt
lika rätt. Om vi inte kan synda så behöver vi ingen förlåtelse och då dog Jesus
på korset i onödan. Ibland ser det nästan ut som om djävulens taktik har viss
framgång.
- Vad tänker du om det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar