20 apr. 2024

Inför söndagen. Tema: VÄGEN TILL LIVET



Från Gamla Testamentet
Jes 54:7-10

  • 7 Ett kort ögonblick övergav jag dig,
  • men i stor barmhärtighet
  • vill jag nu samla dig.
  • 8 När min vrede vällde fram
  • dolde jag ett ögonblick
  • mitt ansikte för dig,
  • men nu vill jag med evig nåd
  • förbarma mig över dig,
  • säger Herren din återlösare.
  • 9 Jag ska göra som vid Noas flod.
  • Liksom jag gav min ed
  • att Noas flod inte mer
  • skulle drabba jorden,
  • så ger jag nu min ed att inte mer
  • vredgas på dig eller bestraffa dig.
  • 10 Även om bergen viker bort
  • och höjderna vacklar,
  • så ska min nåd inte vika från dig
  • eller mitt fridsförbund vackla,
  • säger Herren din förbarmare.

  • Från brevlitteraturen
    Heb 13:12-16

    12 Därför har också Jesus lidit utanför stadsporten, för att helga folket med sitt eget blod.
    13 Låt oss därför gå ut till honom utanför lägret och bära hans vanära. 14 Här har vi ingen stad som består, men vi söker den stad som ska komma. 15 Låt oss därför ständigt genom honom frambära lovets offer till Gud, en frukt från läppar som prisar hans namn. 16 Och glöm inte att göra gott och dela med er, för sådana offer behagar Gud.

    Från Evangelierna
    Joh 16:16-22

    5 Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? 6 Men när jag nu har sagt er detta, är era hjärtan fyllda av sorg. 7 Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort ska jag sända honom till er.
    8 Och när han kommer ska han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom. 9 Om synd: de tror inte på mig. 10 Om rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. 11 Om dom: denna världens furste är dömd.

    Från Psaltaren
    Ps 147:1-7

  • 1 Halleluja!
  • Det är gott att lovsjunga vår Gud,
  • lovsång är ljuvligt och skönt.
  • 2 Herren bygger upp Jerusalem,
  • han samlar Israels förskingrade.
  • 3 Han helar dem som har
  • förkrossade hjärtan
  • och förbinder deras sår.
  • 4 Han bestämmer stjärnornas antal,
  • han nämner dem alla vid namn.
  • 5 Stor är vår Herre och väldig i kraft,
  • hans förstånd är utan gräns.
  • 6 Herren stöder de ödmjuka,
  • men de gudlösa
  • slår han till jorden.
  • 7 Sjung till Herren
  • med tacksamhet,
  • lovsjung vår Gud till harpa!

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: