28 juni 2024

 

"En sekulariserad kyrka är något allvarligt. En kyrka som inte längre tror på sin egen tro är inte värd att marknadsföra....

....På marknaden är det alltid kunden som har rätt. Och eftersom kundernas smak växlar fort tvingas kyrkan att anpassa sig efter varje ny vind som blåser. Många kyrkliga trender och växlande vindar i trosläran beror säkert på att kyrkan vill ge människorna det de vill ha, som om de var kunder.

Mot denna bakgrund tenderar kyrkan att bara vara en bland många andra organisationer som kämpar för att bli valda av kunderna. Om vi anpassar  oss efter detta, måste vårt budskap paketeras så att det säljer. Då måste vårt budskap vara positivt. Då måste vi erbjuda något avslappande, något trevligt, något lättsamt, möjligen med en andlig tvist på slutet.

Vi önskar hålla tyst om det negativa och det korrigerande. Och detta resulterar i att  vi slutar tala om allvarliga teman. Vi slutar tala om synden som den stora människoförstöraren. Vi slutar tala om att det här livet har en dubbel utgång. Vi slutar tala om att Jesus ska komma tillbaka till jorden. Vi slutar att tala om att
alla knän en dag ska tvingas böja sig för Jesus, och vi slutar att tala om för människorna att de en dag ska dömas för sina handlingar här på jorden.

Men om vi slutar tala om dessa frågor, rycker vi samtidigt undan möjligheten för människorna att göra något åt sin situation och söka frälsning ur sitt dilemma."

Från "Dags att reflektera" sid 101-102; Rut Baronowsky


 

Inga kommentarer: