29 juni 2024

Inför söndagen. Tema: APOSTLADAGEN


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Hes 1:26-2:3,8-10

26 Ovanför valvet över deras huvuden syntes något som liknade en tron gjord av safirsten. På det som liknade en tron satt en gestalt som såg ut som en människa. 27 Och jag såg något som liknade glänsande malm, omgivet runt omkring av något som liknade eld, från det som tycktes vara hans höfter och ända upp. Och neråt, från det som såg ut att vara hans höfter, såg jag något som liknade eld omgiven av ett sken. 28 Skenet syntes runt omkring som bågen i skyn en regnig dag.
2:3 Sådan var synen som tycktes vara Herrens härlighet. När jag såg den föll jag ner på mitt ansikte, och jag hörde rösten av någon som talade.
3 han sade: ”Människobarn, jag sänder dig till Israels barn, till de avfälliga folken som har gjort uppror mot mig. De och deras fäder har syndat mot mig ända till i dag. 
8 Men du människobarn, hör vad jag talar till dig. Var inte upprorisk som detta upproriska släkte. Öppna din mun och ät vad jag ger dig.” 9 Och jag såg en hand räckas ut mot mig, och i den såg jag en bokrulle. 10 Han bredde ut den framför mig. Den var fullskriven på insidan och utsidan, och där stod skrivet sorgesånger, suckan och jämmerrop.

FRÅN BREVLITTERATUREN
1 Tim 1:12-17

12 Jag tackar honom som har gett mig kraft, Kristus Jesus vår Herre, för att han ansåg mig värd förtroende och tog mig i sin tjänst, 13 jag som förr var en hädare, förföljare och våldsman. Men jag mötte barmhärtighet därför att jag i min otro inte visste vad jag gjorde.
14 Vår Herres nåd överflödade med tro och kärlek i Kristus Jesus. 15 Det är ett ord att lita på och värt att tas emot av alla, att Kristus Jesus kom till världen för att frälsa syndare – och bland dem är jag den störste! 16 Men jag mötte barmhärtighet, för att Kristus Jesus skulle få visa hela sitt tålamod först mot mig, som en förebild för dem som ska komma till tro på honom och få evigt liv. 17 Ära och pris åt evighetens Kung, den odödlige, osynlige, ende Guden, i evigheters evighet. Amen.

FRÅN EVANGELIERNA
Luk 5:1-11

1 En gång stod Jesus vid Gennesarets sjö, och folket trängde sig inpå honom för att få höra Guds ord. 2 Då såg han två båtar ligga vid stranden. De som fiskade hade lämnat dem och höll på att skölja näten. 3 Jesus steg i en av båtarna, den som tillhörde Simon, och bad honom lägga ut lite från land. Sedan satte han sig och undervisade folket från båten.
4 När han hade slutat tala, sade han till Simon: "Gå ut på djupet och lägg ut era nät till fångst." 5 Simon svarade: "Mästare, vi har arbetat hela natten och inte fått något. Men på ditt ord ska jag lägga ut näten." 6 De gjorde så, och de fick så mycket fisk att näten höll på att brista. 7 Då vinkade de åt sina vänner i den andra båten att komma och hjälpa dem. Och de kom och fyllde båda båtarna så att de var nära att sjunka.
8 När Simon Petrus såg detta, föll han ner vid Jesu knän och sade: "Gå bort från mig, Herre! Jag är en syndig människa." 9 Han och alla som var med honom hade gripits av bävan inför fångsten de hade fått, 10 även Jakob och Johannes, Sebedeus söner som fiskade i lag med Simon. Men Jesus sade till Simon: "Var inte rädd. Från och med nu ska du fånga människor." 11 Då drog de upp båtarna på land, lämnade allt och följde honom.

FRÅN PSALTAREN
Ps 40:6-12

  • 6 Herre min Gud,
  • många är undren du gjort
  • och tankarna du tänkt för oss.
  • Inget kan liknas vid dig.
  • Jag vill förkunna
  • och berätta om dem,
  • de är fler än man kan räkna.
  • 7 Slaktoffer och matoffer
  • vill du inte ha
  • – du har öppnat mina öron
  • brännoffer och syndoffer
  • begär du inte.
  • 8 Därför säger jag:
  • "Se, jag kommer,
  • i bokrullen står det skrivet om mig.
  • 9 Att göra din vilja, min Gud,
  • är min glädje.
  • Din lag är i mitt hjärta."
  • 10 Jag förkunnar glädjebudet
  • om rättfärdighet
  • i den stora församlingen,
  • jag sluter inte mina läppar.
  • Du, Herre, vet det.
  • 11 Jag döljer inte din rättfärdighet
  • i mitt hjärta,
  • jag talar om din trofasthet
  • och din frälsning.
  • Jag gömmer inte
  • din nåd och din sanning
  • för den stora församlingen.
  • 12 Du, Herre, tar inte
  • din barmhärtighet ifrån mig.
  • Din nåd och din sanning
  • ska alltid bevara mig,
  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: