2 juni 2024

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 2 juni

 




Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Då jag skickade ut "söndagsmorgon" förra veckan berättade jag lite om söndagens program, men kunde naturligtvis inte skriva om hur det blev. Här kommer en rapport från förra söndagen:

Söndagens möten var gemensamma för Uppsala, Västerås, Strängnäs, Norrtälje och Sala, och mötena hölls i Uppsalakårens lokaler. Det är förmodligen en av Sveriges vackraste gudstjänstlokaler med den alldeles speciella målningen på fondväggen (Bild 1).

Uppsala skriver på sin facebooksida: "Det blev en härlig dag i gemenskap och glädje tillsammans med våra vänner från kårerna i Sala, Norrtälje, Strängnäs och Västerås. Vid förmiddagens gudstjänst predikade Johnny Foglander. Vi fick följa Jakob, Esaus bror, genom hans liv och vi fick höra om vikten av att ta till oss det som Gud ger genom drömmar och visioner.
Christer Svensson ledde mötet. Per Hallsten läste bibelordet. Den förenade hormusikkåren spelade och ett lovsångsteam sjöng. Daniel Viklund sjöng två solosånger och Rolf Karlsson gav oss sitt vittnesbörd. I gudstjänsten fick kårledaren i Sala, Karolina Nilsson motta sin kaptensgrad. Det var en välsignad gudstjänst och i avslutningen sökte många sig fram till böneplatsen."

En av sångerna som Daniel Viklund sjöng var Ruts sång "Tänk om mitt liv kunde bli till en lovsång". Du kan inte höra här hur fint Daniel framförde sången, men du kan vara med och be bönen för ditt liv;

"Tänk om mitt liv kunde bli till en lovsång, en stilla lovsång till livets Gud. 
Tänk om den såg varje dag som en tillgång att få förvalta Hans viljas bud.
Tänk om var dag ble
v en hyllning till Honom som gav sitt liv för att ge mig frid.
Tänk om det ljus Han tänt i mitt inre fick bli till hopp i vår mörka tid.

Tänk om mitt hjärta var fullt av den kärlek som ej blott söker sitt eget väl.
Tänk om den kärlek som fruktan förjagar fick herraväldet i min själ.
Tänk om Guds vilja fick prägla mitt sinne och Andens renhet i hjärtat bo!
Tänk om Guds levande Ord finge skapa i mig en fastare verksam tro.

O, Herre varje ny tanke du känner, var bönesuck Du besvarar än.
Och du mig sänder uppståndelsekraften den som får livet att spira igen.
Så Herren tag Du på nytt mitt hjärta och låt fullborda Ditt verk i mig!
Du är mitt hopp, i din nåd finns trygghet! Hela min framtid den tillhör dig."


Efter gudstjänsten serverades det pizza för alla och därefter samlades vi i Gränbyparken för ett friluftsmöte kl.15:00 (Bild 2). Jag lånar även här rapporten från Uppsalas Facebooksida: "Vår dag i gemenskap fortsatte med friluftsmöte i Gränbyparken. Vi har ju verksamhet i området så många barn kom som vi kände igen. Musikkåren spelade och lockade till sig åhörare.
Alejandro Galardo talade om Kristus som är vägen. Guri Brandvik Nilsson fick alla att sjunga med i sången; "Jag går på Livets väg”. Mötet präglades av Guds glädje och när avslutningssången ”O, store Gud” sjöngs så kunde vi känna uppriktig tacksamhet för Guds vackra natur omkring oss och den gemenskap vi fått uppleva med varandra och med Gud själv under denna dag."

Den gångna veckan hade vi också vårterminens sista samling för vår hemgrupp. Under samlingen förberedde vi också inför hemgruppens möte på Frälsningsarmén i Västerås söndagen den 9 juni kl.15:00. Det blir mycket vittnesbörd, sång och musik och predikan. Välkommen!

Med önskan om en välsignad ny vecka Peter Baronowsky

Inga kommentarer: