8 juni 2024

Inför söndagen. Tema: KALLELSEN TILL GUDS RIKE


FRÅN PSALTAREN
Sak 3:1-7

1 Sedan lät han mig se översteprästen Josua stå inför Herrens ängel, och Satan stod vid hans högra sida för att anklaga honom. 2 Men Herren sade till Satan: ”Herren ska straffa dig, Satan. Ja, Herren ska straffa dig, han som har utvalt Jerusalem. Är inte denne en brand ryckt ur elden?”
3 Josua var klädd i orena kläder där han stod inför ängeln. 4 Och ängeln sade till dem som stod inför honom: ”Ta av honom de orena kläderna.” Sedan sade han till Josua: ”Se, jag har tagit din missgärning från dig, och jag ska klä dig i högtidskläder.” 5 Då sade jag: ”Sätt en ren turban på hans huvud.” Och de satte en ren turban på hans huvud och tog på honom kläderna medan Herrens ängel stod där.
6 Och Herrens ängel försäkrade Josua och sade: 7 ”Så säger Herren Sebaot:
  • Om du vandrar på mina vägar
  • och håller mina befallningar,
  • så ska du få styra över mitt hus
  • och vakta mina förgårdar.
  • Du ska få en plats att vandra på
  • bland dem som står här.

  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    Upp 19:5-9

    5 Och från tronen kom en röst som sade:
  • "Prisa vår Gud,
  • alla hans tjänare,
  • ni som vördar honom,
  • både små och stora!"
  • 6 Och jag hörde liksom rösten från en stor skara, som bruset av väldiga vatten och dånet av kraftig åska, och de sade:
  • "Halleluja!
  • Herren vår Gud den Allsmäktige
  • är nu kung.
  • 7 Låt oss glädjas och jubla
  • och ge honom äran,
  • för Lammets bröllop har kommit
  • och hans brud har gjort sig redo.
  • 8 Skinande rent linne
  • har hon fått att klä sig i."
  • Linnet är de heligas rättfärdighet.
    9 Och ängeln sade till mig: "Skriv! Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid." Och han tillade: "Dessa Guds ord är sanna."


    FRÅN EVANGELIERNA
    Luk 14:15-24

    15 En av gästerna som hörde detta sade till honom: "Salig är den som får äta vid måltiden i Guds rike!" 16 Jesus sade till honom: "En man ordnade en stor festmåltid och bjöd många. 17 När tiden för festen var inne, sände han sin tjänare för att säga till de inbjudna: Kom, nu är allt färdigt.
    18 Men alla började ursäkta sig. Den förste sade till honom: Jag har köpt en åker och måste gå ut och se den. Jag hoppas du ursäktar. 19 En annan sade: Jag har köpt fem par oxar och ska ut och pröva dem. Jag hoppas du ursäktar. 20 Ännu en annan sade: Jag har gift mig, så därför kan jag inte komma.
    21 Tjänaren kom tillbaka och berättade detta för sin herre. Då blev husets herre vred och sade till sin tjänare: Gå genast ut på gator och gränder i staden och hämta hit fattiga, handikappade, blinda och lama. 22 Och tjänaren sade: Herre, vad du befallde är gjort, och det finns fortfarande plats. 23 Då sade herren till sin tjänare: Gå ut på vägar och stigar och se till att människor kommer in, så att mitt hus blir fullt. 24 Jag säger er: Ingen av dem som var bjudna ska smaka min måltid."

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 65:2-5

  • 2 Gud, dig lovar man i stillhet i Sion.
  • Till dig uppfyller man löften.
  • 3 Du som hör bön,
  • till dig kommer alla människor.
  • 4 Synderna är mig övermäktiga,
  • du är den som sonar våra brott.
  • 5 Salig är den som du utväljer,
  • som får komma dig nära
  • och bo i dina gårdar.
  • Låt oss mättas
  • av det goda i ditt hus,
  • det heliga i ditt tempel.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: