1 juni 2024

Inför söndagen. Tema: VÅRT DOP


FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Hes 36:25-28

25 Jag ska stänka rent vatten på er så att ni blir rena. Jag ska rena er från all er orenhet och från alla era avgudar. 26 Jag ska ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag ska ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. 27 Jag ska låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem.28 Så ska ni få bo i det land som jag gav era fäder, och ni ska vara mitt folk och jag ska vara er Gud.

FRÅN BREVLITTERATUREN
Rom 6:3-11

3 Eller vet ni inte att alla vi som är döpta till Kristus Jesus är döpta till hans död? 4 Vi är begravda med honom genom dopet till döden för att leva det nya livet, liksom Kristus är uppväckt från de döda genom Faderns härlighet. 5 För om vi är förenade med honom i en död som hans, ska vi också vara det i en uppståndelse som hans.
6 Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp ska berövas sin makt så att vi inte längre är slavar under synden. 7 Den som är död är förklarad fri från synden.
8 Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också ska leva med honom. 9 Vi vet att Kristus är uppväckt från de döda och aldrig mer dör. Döden har ingen makt över honom längre. 10 Hans död var en död från synden en gång för alla, men hans liv är ett liv för Gud. 11 Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus.

FRÅN EVANGELIERNA
Joh 3:1-8

1 Bland fariseerna fanns en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar. 2 Han kom till Jesus en natt och sade: "Rabbi, vi vet att du är en lärare som kommer från Gud. Ingen kan göra de tecken som du gör om inte Gud är med honom."
3 Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike." 4 Nikodemus sade: "Hur kan en människa bli född när hon är gammal? Hon kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?" 5 Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. 6 Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. 7 Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. 8 Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den är på väg. Så är det med var och en som är född av Anden."

FRÅN PSALTAREN
Ps 66:5-12

  • 5 Kom och se vad Gud har gjort,
  • förunderliga gärningar
  • bland människors barn.
  • 6 Han förvandlade havet
  • till torr mark,
  • de gick till fots genom floden.
  • Där gladdes vi över honom.
  • 7 I sin makt härskar han för evigt,
  • hans ögon vakar över folken.
  • De upproriska får inte resa sig.
  • Sela
  • 8 Prisa vår Gud, ni folk,
  • låt hans lov ljuda högt,
  • 9 för han gav liv åt vår själ
  • och lät inte vår fot vackla.
  • 10 Du prövade oss, Gud,
  • du luttrade oss
  • som man luttrar silver.
  • 11 Du lät oss fastna i nätet,
  • du lade tunga bördor på vår rygg.
  • 12 Du lät människor fara fram
  • över vårt huvud,
  • vi gick genom eld och vatten.
  • Men du förde oss ut till överflöd.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: