31 aug. 2018

Andreas Nielsen: Kyrkan har matchboll men är vi på planen?


- Andreas Nielsen i Dagen -
Kyrkorna har matchboll men är inte ens på plan. Det sa Anders Carlberg, grundare av Fryshuset i Stockholm frustrerat när vi träffades för flera år sedan. Anders dedikerade stora delar av sitt liv till att hjälpa ungdomar och jag glömmer aldrig när han spände ögonen i mig och sa: Ytterst sätt har ni i kyrkan och tron det enda som verkligen kan förändra en människa i grunden.


Hur det än går i valet om några veckor kan vi aldrig rösta oss till frid eller en djupare mening med livet. Jag bär fortfarande samma frustration som när jag var yngre om att samhället inte frågar kyrkan mer om hur vi ska lösa alla utmaningar vi står inför. Men är det deras fel eller mitt? Jag tror det är mitt. Och vårt. Låt oss därför fortsätta bygga en kyrka som är så stor att den inte går att ignorera. Som gör så mycket gott att den inte går att förbise. Som inte låter sig fångas in i interna debatter om det som ingen i samhället undrar över utan ger svar på människors verkliga frågor och djupaste längtan.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: