25 aug. 2018

Inför söndagen: MEDMÄNNISKAN

- Från kyrkoaretstexter.se -
1 Mos 4:8-12, 1 Joh 4:7-10, Luk 10:23-37, Ps 103:1-6

Genom alla tider har människan frågat sig vem min medmänniska är. Redan i 1 Mos 4 läser vi om Kain som när Gud frågar var hans bror Abel är svarar: ”Det vet jag inte. Ska jag ta hand om min bror?”

I söndagens text från Lukas 10 får Jesus en fråga från en expert på skrifterna som vill sätta honom på prov: ”Vad ska JAG göra för att vinna evigt liv?” Redan i frågan förstår vi att hela inställningen är jag-centrerad. Jesus ställer en motfråga: "Vad står det i lagen? Vad läser du där?"

Lagexperten citerar från 5 Mos 6:5 och 3 Mos 19:18 som sammanfattar hela Bibels budskap fint - älska Gud och älska din medmänniska! I vers 29 står det ”Fast besluten att rättfärdiga sig själv frågade han Jesus: "Vem är då min medmänniska?" Enligt judarna räknades bara de egna landsmännen som "sin nästa".

Jesus tar nu upp diskussionen, skiftar fokus från att bli utfrågad till att istället leda samtalet, och berättar en liknelse om en man som var på väg från Jerusalem till Jeriko....


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: