12 aug. 2018

Tidig söndagsmorgon den 12 augusti

Tankar från min högst personliga utkikspunkt på livet
(Bilden hämtad med tillstånd från www.dekaltrim.nu)

Livet efter pensioneringen - del 3

De två föregående söndagarna har jag skrivit om de första fem åren av livet som pensionär. De första fyra åren arbetade vi heltid för Frelsesarmeen i Norge/Island/Färöarna. Det femte året arbetade vi för Frälsningsarmén i Sverige/Lettland. Jag avslutade förra söndagen med frågan hur kommer det att bli det sjätte året.

Hur det kommer att bli vet vi egentligen inte så mycket om, men jag kan ju delge hur planerna ser ut.

Vi kommer att fortsätta vara deltidsanställda på Frälsningsarmén i Sverige/Lettland. Det handlar huvudsakligen om att vara coacher/mentorer för officerare i både Sverige och Lettland. Dessutom kommer vi att få vara med och undervisa på Bibelskola Norr i Örnsköldsvik.

Förutom anställningen på FA är vi inbjudna att undervisa/tala på bibelhelger/bibeldagar i Örebro, Ystad, Trelleborg, Västerås, Jönköping, ekumeniska möten i Norge samt äktenskapskurs för officerare i Danmark och NLDI (Nordic Leadership, Development Institute).

Dessutom fortsätter arbetet på rupeba med målsättningen att producera och sprida kristen undervisning. Jag räknar med att avsluta "Gamla testamentet på två år" vid nyår. Vi har flera hundra deltagare som följer den bibelläsningen. Den första januari 2017 började vi läsa första kapitlet i Första Moseboken och den 31 december 2018 läser vi det sista kapitlet i Malaki (Läs mer om det projektet HÄR).

Ännu en sak som jag har påbörjat under sommaren: Jag har under många år (=mer än 35 år) undervisat om Jesu återkomst och den sista tiden. Många gånger har jag fått frågan om jag inte kan skriva en bok i det ämnet. Nu i sommar började jag. Boken kommer att heta "ANKOMSTBOKEN - en bok om Jesu återkomst utan spekulationer". Kan man verkligen tala om Jesu återkomst utan att spekulera? Javisst kan man det: Jesus talar mycket om den sista tiden och han spekulerar väl inte? Alla de andra som skrivet i Nya Testamentet talar om de sista tiderna, och de böckerna räknar vi ju till Guds ord. Guds ord är väl inga spekulationer?

När den kan bli färdig vet jag inte. Jag har inte så många lediga stunder att ägna mig åt det projektet. Men jag räknar med att ge ut boken någon gång under 2019. 

Detta är som sagt bara planer. Hur det verkligen kommer att bli får jag kanske återkomma till i början av nästa sommar. Då vet vi i alla fall med bestämdhet hur det blev.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: