Förra veckan var det en polis som fick kritik för att han ställde upp i polisuniform på reklam för ett politiskt parti med motiveringen att polisen ska uppträda politiskt neutralt.
För något år sedan var det en hel grupp poliser som gick med i Pride-tåget i polisuniformer. Jag frågar mig om de verkligen vet vad de ställer upp för.
Världen idag skriver: ""SJ, Com hem, Spotify och Clas Ohlson finns bland företagen som sponsrar Pridefestivalen med hundra tusentals kronor vardera. Att festivalen har inslag som bejakar prostitution och lyfter fram droganvändning verkar inte skrämma bort företagen. – För oss står inte alls Pride och festivalen för detta, säger man på SJ.
På fredagen inleds Stockholms Pridefestival som i år, tillsammans med Göteborgs Pridefestival, har titeln Europride, vilket innebär att Sverige är värd för hela Europas Pridefestival. På programmet står inte bara den medialt välbevakade Prideparaden, utan även seminarier på teman som ”Prova på smisk”, ”Introduktion till repbondage”, ”Djuriska subkulturer & sexualitet” samt diskussion om BDSM, det vill säga sadomasochism.
Ett seminarium har titeln ”Sexarbetare organiserar sig för sina rättigheter” och arrangeras av organisationen ”Fuckförbundet”, som vill göra prostitution lagligt. Ett annat seminarium handlar om så kallat chemsex, det vill säga droganvändning i samband med sexuella aktiviteter."
Världen idag publicerar en lista på företag som sponsrar Pride: "Stockholms stadsteater och kulturhus, Nordic choice hotels, Carlsberg, Metro, Com hem, Nordea, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Wella, Clas Ohlson, SJ, Swedavia Airports, Spotify, Sensus, Vattenfall." (Läs artikeln i Världen idag HÄR).
Och jag frågar mig: Vet de verkligen om vad de är med och supportar?
/PB
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar