30 apr. 2019

UTMANINGEN 30 april - Joh 18

DEN SKYLDIGE GÅR FRI – Johannes 18


Bibelläsning: Johannesevangeliet 18
"Jag finner honom inte skyldig till något brott. Nu är det sed att jag friger en fånge åt er vid påsken. Vill ni att jag skall frige judarnas konung åt er?" Då skrek de: "Inte honom, utan Barabbas!" Men Barabbas var en förbrytare. (Joh 18:38-40 FB)


Evangeliet bygger inte på rättvisa. Det bygger på nåd. Den som är skyldig går fri. Någon annan tar straffet. Rövaren på korset var välkommen in i himmelriket fastän han var skyldig.

Ingen kommer in i himmelriket av egen förtjänst. In i himmelriket kommer bara syndare - frälsta av nåd.

Jag behöver inte se på mig själv och fråga: är jag bra nog? Jag får lyfta blicken och se på Jesus och säga: Han är bra nog - även för mig.



==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Jesus har köpt mig fri

Inga kommentarer: