23 sep. 2020

Dagens andakt 23 september



Lycklig den som litar fast på Herren och inte vänder sig till de trotsiga och dem som avfaller till lögnens makter. Stora är de ting du har gjort, dina under, Herre, min Gud och dina planer med oss. Ingen kan mäta sig med dig. Jag vill tala och berätta om dem, men de är fler än jag kan räkna.” (Ps 4o:5-6)
 
Min svärmor var en gudfruktig kvinna, som fick leva ett långt liv. Sina sista år bodde hon på ett servicehem, där hon i gemenskapen med andra människor, fick vara ett vittne om Guds kärlek och nåd. 
Hon var över 90 år när hon en dag mötte en jämnårig kvinna, som var mycket ledsen. De gamla kvinnorna samtalade, och stod båda och stödde sig på sina rullatorer. Svärmor försökte trösta och sa: Jamen jag ska be för dig att allt blir bra. Då snäste den andra kvinnan av henne med ett argt: ”Ja, ser du, det där kan jag inte tro på”. Då svarade svärmor med bekymrad röst och med betoning på stackars: ”Nej men stackars dig som inte kan tro”.
Svärmor hade rätt, det är synd om människor, som inte har tillgång till den fasta punkt i tillvaron som tron utgör, och vi som tror bör göra allt som står i vår makt, oavsett hur gamla vi är, för att berätta för andra om vad Jesus kan göra i en människas liv.

BÖN
Tack för att jag idag får sätta min lit till att Du har stora planer för Ditt folk. Hjälp mig att vittna för någon idag om Din makt.

Inga kommentarer: