Det finns trots allt en orsak till att så gott som alla kristna – i alla tider och i alla delar av kyrkan – har betraktat äktenskapet mellan en man och en kvinna som något unikt. I katolska och ortodoxa kyrkan är det till och med ett sakrament.
Gällande äktenskapsförbundet är det
också så att Bibelns två första kapitel, som både Jesus och Paulus
hänvisar till när de förklarar äktenskapets innebörd, ger en betydligt
mer ingående beskrivning av äktenskapet än den som har med Guds nåd och
trofasthet att göra. Sammantaget uppfattar jag att åtminstone fyra
komponenter lyfts fram:
• Överlåtelse (1 Mos 2:24).
• Trohet (1 Mos 2:24).
• Komplementaritet (1 Mos 1:27–28; 2:18–24).
• (Potentiell) fruktsamhet (1 Mos 1:28).
Dessa
komponenter utgör nödvändiga ingredienser i en bibliskt grundad
äktenskapssyn. Men det är bara de två första som är tillämpbara på en
samkönad relation.
Läs mer HÄR.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar