20 sep. 2020

UTMANINGEN 20 sep - 2 Sam 15 + 16


MITT LIV I GUDS HÄNDER - 2 Sam 15

Bibelläsning: Andra Samuelsboken 15
 
"Då sade kungen till Sadok: "För tillbaka Guds ark in i staden. Om jag finner nåd för HERRENS ögon skall han föra mig tillbaka så att jag åter får se honom och hans boning. Men om han säger: Jag finner inte behag i dig - se, här är jag, han må göra med mig vad han finner för gott."  (2 Sam 15:25-26 FB)

David hade gått igenom många prövningar. Han hade flera gånger undkommit försök att mörda honom. Han hade långa perioder varit på flykt för sitt liv. Genom allt hade David en stark förtröstan på Gud.

Nu hade David blivit upphöjd till kung, men var på flykt igen. Den man som David benådat samlade folket mot David och David var tvungen att lämna Jerusalem.

Många gånger tidigare hade David frågat Gud om vad han skulle göra och Gud hade svarat honom. Den här gången var David osäker på hur han skulle handla. Men David demonstrerar en stark förtröstan på Gud. David lägger sitt liv i Guds händer och säger att Gud får göra med honom "vad han finner för gott" (vers 26).

Kan du känna igen Davids förtröstan på Gud i ditt liv? Kan du känna tryggheten att lägga ditt liv i Guds händer och överlåta åt Gud ansvaret för vad som händer i ditt liv? 

 - Mannakorn att tugga på under dagen: Mitt liv vilar i Guds händer.
______________
Innehåll:
Absalom samlar folk kring sig och utropar sig till kung.
David flyr ut ur Jerusalem.

Kommentar:
Davids son Absalom hade blivit benådat av David. Det nästa vi får läsa om Absalom är att han börjar konspirera mot David för att erövra tronen. Han gav folket löften som såg lockande ut. Bibeln uttrycker det som att han "stal istraeliternas hjärta" (vers 6).
 
Absalom valde att ha sin bas i Hebron (vers 7). Förmodligen fanns det ett missnöje där för att David flyttat huvudstaden från Hebron till Jerusalem.

Absalom sände ut budbärare till Israels alla stammar som sa: "När ni hör basunen ljuda ska ni säga: Nu är Absalom kung i Hebron" (vers 10). David tar med sig arken och sina 600 män och flyr ut ur Jerusalem. Ganska snart bestämde sig David för att skicka tillbaka arken till Jerusalem med orden: "Om jag finner nåd för HERRENS ögon skall han föra mig tillbaka" och fortsätter med orden:
"Men om han säger: Jag finner inte behag i dig - se, här är jag, han må göra med mig vad han finner för gott" (vers 25).

Till eftertanke:
- Kan du känna igen Davids förtröstan på Gud i ditt liv? Kan du känna tryggheten att lägga ditt liv i Guds händer och överlåta åt Gud ansvaret för vad som händer i ditt liv? 
- Kan du, på samma sätt som David, lämna över din framtid i Guds händer?
______________


LÄMNA AVGÖRANDET I GUDS HÄNDER 
- 2 Sam 16

Bibelläsning: Andra Samuelsboken 16
 
"Kanske skall Herren se till mitt elände, så att Herren vänder hans förbannelse i dag mig till godo"  (2 Sam 16:17 FB)

David var på flykt tillsammans med sitt folk. Och fastän David var omgiven av alla hjältarna "till höger och till vänster" kom Shimei och förbannade och kastade sten på David. (vers 6). Davids män bad om tillstånd att få hugga huvudet av Shimei (vers 9), men David höll männen tillbaka och svarade: "om Herren har sänt honom att förbanna David, vem kan då säga: varför gör du så" (vers 10).

David hade all makt att slå tillbaka och tysta Shimei, men istället för att reagera som alla väntade och döda Shimei, var David ödmjuk nog att inte ge igen. David rannsakade sig själv och tänkte att det kan säkert ligga något i kritiken, han tänkte: jag är inte felfri.

Istället för att ge igen överlät han i tillit domen till Herren. Istället för att ta saken i egna händer överlät han domen till Herren.

- Mannakorn att tugga på under dagen: Hur reagerar jag då människor talar illa om mig?  
_________________
Innehåll:
Shimei förbannar David.
Absalom rider in i Jerusalem

Kommentar:
Shimeis anklagelse mot David bottnar förmodligen i att det fortfarande fanns människor som beklagade att Sauls släkt hade förlorat kungadömet. Shimei insåg senare sitt misstag, kom till David och bad David om förlåtelse (19:16-23). Då Shimei kom till David höjdes röster för att han skulle dödas för sina verbala attacker mor David. Men David förlät honom och gav sin ed på att han inte skulle dödas.

Ahitofels var en rådgivare vars råd värderades högt av både David och Absalom (vers 23). Hans råd ansågs lika värdefullt som om man hade frågat Guds ord. Ahitofels råd till Absalom var att han skulle gå in till de tio bihustrur som David lämnat kvar i Jerusalem (vers 21). Detta gjorde Absalom på ett sätt så att alla visste om det (vers 22). Att överta kungens bihustrur var ett offentligt uttryck för att ställa krav på tronen.

Till eftertanke:
Istället för att ge igen överlät David domen till Herren. Istället för att ta saken i egna händer litade David på Guds ledning och överlät domen till Herren.
Hur reagerar jag då människor talar illa om mig? 

 

Inga kommentarer: