19 aug. 2023

Inför söndagen den 20 augusti. Tema: TRO OCH LIV


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jes 1:10-17
  • 10 Hör Herrens ord,
  • ni Sodomsfurstar,
  • lyssna till vår Guds undervisning,
  • du Gomorrafolk!
  • 11 Vad ska jag med
  • era många slaktoffer till?
  • säger Herren.
  • Jag är mätt på brännofferbaggar
  • och gödkalvars fett,
  • jag har ingen glädje i blod
  • av tjurar, lamm och bockar.
  • 12 När ni kommer för att träda fram
  • inför mitt ansikte,
  • vem har då bett er
  • trampa ner mina förgårdar?
  • 13 Bär inte fram fler
  • meningslösa matoffer!
  • Röken av dem
  • är avskyvärd för mig.
  • Nymånad, sabbat
  • och utlysta fester –
  • jag tål inte ondska
  • och högtid tillsammans.
  • 14 Min själ hatar era nymånader
  • och högtider.
  • De har blivit en börda för mig,
  • jag är trött på att bära den.
  • 15 När ni räcker ut era händer
  • döljer jag mina ögon för er.
  • Även om ni ber mycket
  • kommer jag inte att lyssna.
  • Era händer är fulla av blod.
  • 16 Tvätta er, gör er rena!
  • Ta bort era onda gärningar
  • ur min åsyn.
  • Sluta att göra det som är ont,
  • 17 lär er att göra det som är gott!
  • Sök det rätta,
  • tillrättavisa förtryckaren,
  • försvara den faderlöses rätt,
  • stöd änkan i hennes sak.

  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    Jak 1:22-25
    22 Var ordets görare, inte bara dess hörare, annars bedrar ni er själva. 23 Om någon är ordets hörare men inte dess görare liknar han en man som ser sitt ansikte i en spegel. 24 När han har sett sig själv och gått sin väg glömmer han genast hur han såg ut. 25 Den som däremot blickar in i frihetens fullkomliga lag och blir kvar i den, inte som en glömsk hörare utan som en verklig görare, han blir salig i det han gör.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Matt 23:1-12

    1 Sedan talade Jesus till folket och till sina lärjungar: 2 "De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. 3 Allt som de lär er ska ni därför göra och hålla. Men deras gärningar ska ni inte ta efter, för de talar men handlar inte. 4 De binder ihop tunga bördor och lägger på människornas axlar, men själva vill de inte röra ett finger för att lätta på dem.
    5 Alla sina gärningar gör de för att bli sedda av människor. De gör sina böneremmar breda och sina hörntofsar stora. 6 De älskar att få hedersplatserna vid festmåltiderna och de främsta platserna i synagogorna, 7 och de vill gärna bli hälsade på torgen och kallas rabbi av människorna.
    8 Men ni ska inte låta er kallas rabbi, för en är er Mästare och ni är alla bröder. 9 Och kalla inte någon på jorden er fader, för en är er Far, han som är i himlen. 10 Låt er inte heller kallas lärare, för en är er lärare, Kristus. 11 Den som är störst bland er ska vara de andras tjänare. 12 Var och en som upphöjer sig ska bli förödmjukad, och var och en som ödmjukar sig ska bli upphöjd.

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 143:6-10

  • 6 Jag sträcker mina händer mot dig,
  • min själ är som törstig jord
  • inför dig. Sela
  • 7 Herre, skynda att svara mig,
  • min ande förgås!
  • Dölj inte ditt ansikte för mig,
  • då blir jag som de
  • som går ner i graven.
  • 8 Låt mig möta din nåd på morgonen,
  • för jag litar på dig.
  • Visa mig den väg jag ska gå,
  • för jag lyfter min själ till dig.
  • 9 Rädda mig från mina fiender,
  • Herre,
  • hos dig söker jag skydd.
  • 10 Lär mig att göra din vilja,
  • för du är min Gud.
  • Låt din gode Ande leda mig
  • på jämn mark.
  • 11 Herre, ge mig liv
  • för ditt namns skull,
  • rädda min själ ur nöden
  • i din rättfärdighet.
  • (Texterna är hämtade från Folkbibeln)

    Inga kommentarer: